Ontogenetic development of extraverbal kinesic communication and its value in speech therapy care

Authors

  • Déborah Magaly López Salas Universidad de Camaguey Ignacio Agramonte Loynaz
  • Martha Irene Pons Rodríguez Universidad de Camagüey Ignacio Agramonte Loynaz
  • Ángel Luis Gómez Cardoso Universidad de Camagüey Ignacio Agramonte Loynaz

Keywords:

kinetic extraverbal communication, ontogeny, speech therapy care.

Abstract

The article exposes the theoretical foundations that support the treatment, in the initial training of the speech therapist teacher, of a theme necessary for this specialist, kinesic extraverbal communication, but insufficiently addressed in the study plans. It is the result of the first author's doctoral thesis and responds to the research project Comprehensive speech therapy for early childhood, which is carried out during the period 2019-2021 in the Department of Special Education of the University of Camagüey. Empirical and theoretical research methods were used to build the mentioned foundations. Through the documentary review, a critical examination is made about extraverbal kinesic communication and its value for speech therapy care.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Fernández G, Huepp F. Fundamentos neuropsicológicos del lenguaje. La Habana: Pueblo y Educación; 2013.

2. Hall E. The Silent Language [Internet]. Michigan: Doubleday; 1959 [cited 14/04/2020]. Available from: https://ssir.org/books/reviews/entry/silent_language_edward_t_hall

3. Birdwhistell RL. El lenguaje de la expresión corporal. Barcelona, España: Gustavo Gili; 1979.

4. Mehrabian A. Silent messages: Implicit communication of emotions and attitudes [Internet]. United States: Wadsworth Publishing Co Inc; 1971 [cited 13/5/2020]. Available from: https://e-edu.nbu.bg/pluginfile.php/855150/mod_resource/content/1/Albert-Mehrabian%20-%20Silent%20Messages%201971%20-%20red.size.pdf

5. Waller BM, Cray JJ, Burrows AM. Selection for Universal Facial Emotion. Emotion [Internet]. 2008 [cited 21/5/2020];8(3):435-439. Available from: https://www.researchgate.net/publication/5316203_Selection_for_Universal_Facial_Emotion

6. Knapp ML, Harrison RP. Observing and Recording Nonverbal Data in Human Transactions. Annual Convention of the Speech Communication Association [Internet]. 1972 Dec 27-30; Chicago, United States:Price; 1972 [cited 21/5/2020]. Available from: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED074528.pdf

7. Goldhaber GM. Comunicación organizacional. México: Editorial Diana; 1999.

8. Poyatos F. La comunicación no verbal. Madrid, España: Istmo; 1994.

9. Ruesch J, Kees W. Nonverbal communication. Notes of the visual perception of human relations. California, United States: Carrol; 1964.

10. Díaz González M. Modelo pedagógico para la estimulación de la comunicación en niños de uno a tres años. [Tesis]. La Habana, Cuba: Instituto Pedagógico Latinoamericano y Caribeño; 2012.

11. Knapp ML. La comunicación no verbal: El cuerpo. Barcelona, España: Paidós; 1988.

12. Comisión Nacional de Carrera. Modelo del Profesional del Licenciado en Educación. Logopedia. La Habana, Cuba: Ministerio de Educación Superior; 2015.

13. López D, Puebla N. Evaluación de los gestos en la ontogénesis del lenguaje. Memorias. IV Taller Nacional de Comunicación Educativa; 2016 abril 11-13; Camagüey, Cuba: Universidad de Ciencias Pedagógicas José Martí; 2016.

14. Acredolo L, Goodwyn S. Sign language in babies: the significance of symbolic gesturing for understanding language development. Rev Ann of Child Devel,[Internet]. 1990 [cited 18/10/2019];7:1-42. Available from: https://pdfs.semanticscholar.org/a880/c205413dc05c3743ea0d04ce834031958ffe.pdf

15. Goodwyn S, Acredolo L, Brown C. Impact of symbolic gesturing on early language development. SemanticScholar [Internet]. 2000 [cited 14/11/2019]. Available from: https://pdfs.semanticscholar.org/a880/c205413dc05c3743ea0d04ce834031958ffe.pdf

16. Poyatos, F. Paralenguaje, Kinésica e Interacción. Madrid, España: Istmo; 1997.

17. Farkas Ch. Comunicación gestual en la infancia temprana: Una revisión de su desarrollo, relación con el lenguaje e implicancias de su Intervención. PSYKHE [Internet]. 2007 [citado 18/10/2019];16(2):107-115. Disponible en: http://web.a.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=0&sid=638f0820-7330-4b64-9d9c-6c6687391e3f%40sessionmgr4006

18. Parejo J. Comunicación no verbal y educación. Barcelona, España: Paidós; 1997

19. Betancourt Sánchez IL. Estimulación del lenguaje corporal en Educación Infantil a través de la danza. Valladolid, España: Universidad de Valladolid. Repositorio Documental [Internet]. 2014 [citado 14/04/2020]. Disponible en: http://uvadoc.uva.es/handle/10324/5114

20. Latorre C, Puyuelo M. Análisis del desarrollo lingüístico y comunicativo de un niño con síndrome de Asperger:un estudio de caso. Rev de Inv en Log [Internet].2016. [citado 15/5/2020];6(2):142-168 Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=350848567003

21. Hoover J, Marín F. Comunicación gestual y discapacidad. Rev Hac la Prom de la Sal [Internet]. 2010 [citado 18/10/2019];15(2):158-172. Disponible en: http://www.scielo.org.co/pdf/hpsal/v15n2/v15n2a10.pdf

22. Capirci O, Iverson JM, Pizzuto E, Volterra V. Gestures and words during the transition to two-word speech. Rev Jor of child lang. [Internet]. 1996 [citado 15/5/2020];23(3):645–673. Available from: https://www.cambridge.org/core/journals/journal-of-child-language/article/gestures-and-words-during-the-transition-to-twoword-speech/187F10524D418253078C51D093907A6A

23. Premack O, Woodruff G. Construir una mente. Barcelona; España: Paidós; 1978; 187-192.

24. Kirk E, Howlett N, Pine KJ, Fletcher B. To Sign or Not to Sign? The Impact of Encouraging Infants to Gesture on Infant Language and Maternal Mind-Mindedness. Child Development[Internet]. 2013 [cited 22/03/2020];84(2):574-590. Available from: https://www.jstor.org/stable/23469350?seq=1

25. Salguero SM, Álvarez AY, Verane DD. El desarrollo del lenguaje. Detección precoz de los retrasos/trastornos en la adquisición del lenguaje. Rev Cub de Tec de la Sal [Internet]. 2015 [citado 18/10/2019];6(3):43-57. Disponible en:https://www.medigraphic.com/pdfs/revcubtecsal/cts-2015/cts153f.pdf

26. Lorang E, Sterling A, Schroeder B. Maternal responsiveness to gestures in children with Down syndrome. Am Jour of Spee Lang Path [Internet]. 2018 [cited 22/03/2020];6:1018-1029. Available from: https://doi.org/10.1044/2018_AJSLP-17-0138

27. Galeote Moreno M, Soto P, Serrano A, Pulido L, Rey R, Martínez-Roa P. Inventario de Desarrollo Comunicativo MacArthur-Bates adaptado a niños con síndrome de Down. RevSínd Down[Internet]. 2006[citado 18/10/2019];23(2):20-26 Disponible en: http://www.downcantabria.com/revista/wp-content/uploads/2006/03/revista88_20-26.pdf

28. Puebla Caballero N, López Salas D, Hernández Vidal A, Cisneros Artola L. La disfasia desde el enfoque de la comunicación. Rev Hum Med [Internet]. 2013 [citado 5/10/2019];13(2):412-432. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202013000200008

Published

2020-07-27

How to Cite

1.
López Salas DM, Pons Rodríguez MI, Gómez Cardoso Ángel L. Ontogenetic development of extraverbal kinesic communication and its value in speech therapy care. Humanid. méd. [Internet]. 2020 Jul. 27 [cited 2025 May 10];20(2):441-62. Available from: https://humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/1680

Issue

Section

Review articles