Teaching-learning process of the undergraduate in Primary Health Care during the first confrontation with COVID-19

Authors

Keywords:

Teaching-learning process, Information and Communication Technologies, COVID-19, Distance education.

Abstract

Introduction: Cuban medical universities face the challenge, in the midst of the COVID-19 pandemic, of maintaining the training of human resources and directly supporting actions to prevent contagion from the population. Objective: to describe the development of the teaching-learning process during the integration of students from Health careers to Primary Care in the fight against COVID-19. Method: A descriptive cross-sectional study was developed from March to July 2020 in the Santo Domingo municipality, Villa Clara province. In addition, information was collected from files of the Teaching and Municipal Hygiene Department. 305 students and 15 teachers were inserted in 44 clinics, previous contextual analysis, modifications were implemented in the didactic strategies for distance education through the use of mobile phone data using the WhatsApp application. Results: With a predominance of asynchronous methods, it was possible to maintain an informative and updated flow of the necessary statistics for the daily reports, information on different subjects, health status of students and teachers, the ideological political work was strengthened by countering the infodemic and other disinformation campaigns by establishing links with other groups administered by the FEU and the group of communicators of the University. Conclusions: The dynamic response of the cloister with the insertion of Information and Communication Technologies during the research work allowed to give continuity to the teaching-learning process and obtaining successful results in the first confrontation with the pandemic in the municipality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rosío de la Caridad Estrada Fonseca, Departamento Docente. Dirección Municipal deSalud Santo Domingo

Licenciada en Enfermería. Máster en Atención Integral al niño. Profesor asistente de la UCM. Investigador Agregado.Metodólogo del Departamento Docente .Dirección Municipal de Salud Santo Domingo.

Asiris Mendoza Molina, Dirección Municipal de Salud Santo Domingo

Dra. en Medicina. Especialista de I grado en MGI. Máster en Enfermedades Infecciosas. Profesor Auxiliar.Investigador Agregado.Jefe del Deparatmento Docente Municipal Santo Domingo

María de los Ángeles Martínez Rodríguez, Universidad de Ciencias Medicas Villa Clara

Licenciada en Lengua Inglesa.  Máster en Educación Médica Superior. Profesor Auxiliar.Investigador Agregado.

Roxana Díaz Estrada, Universidad de Ciencias Medicas Villa Clara

Estudiante de 4to año de Medicina. Alumno Ayudante de Medicina Interna. Universidad de Ciencias Medicas Villa Clara

Arelys Valido Gonzalez, Dirección Municipal de Salud Santo Domingo

Licenciada en Enfermería.  Profesor Asistente de la UCM. Metodólogo del Departamento Docente. Dirección Municipal de Salud Santo Domingo.

References

1. Peñalver Sinclay A, Borges Damas L, Pérez Collado J, Peñalver Sinclay L, Sánchez Machado R. Acciones integradas en la batalla contra la COVID-19 en Artemisa. Rev. Infodir. (Internet). 2020 (Sept-Dic) (Citado 5 oct 2020);32(e):811.Disponible en: www.revinfodir.sld.cu/index.php/infodir/article/view/811

2. Durán García F. COVID-19 en Cuba. Rev. Infodir. (Internet). 2020 (Sept-Dic) (Citado 5 oct 2020);32(e):955.Disponible en: www.revinfodir.sld.cu/index.php/infodir/article/view/955

3. Sánchez Prieto J, Olmos Migueláñez S, García Peñalvo F. Motivación e innovación: Aceptación de tecnologías móviles en los maestros en formación. RIED Revista Iberoamericana de Educación a Distancia. (Internet). 2017 (Citado 5 oct 2020);20(2):273-92.Disponible en : www.revistas.uned.es/index.php/ried/article/view/17700

4. Vidal Ledo M, Guinovart Díaz R, Baldoquín Rodriguez W, Valdivia Onega N, Morales Lezca W. Modelo matemático para el control epidemiológico. Educ Med Super (Internet). 2020 (Citado 2/09/20);34(2):[aprox. 15 p.].Disponible en : www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2387

5. Fabré Machado I, Rodríguez González D. Aporte desde el trabajo comunitario en Cuba para enfrentar la COVID-19. INFODIR (Internet). 2020 (Citado 14/06/2020);(32):[aprox. 0 p.]. Disponible en: www.revinfodir.sld.cu/index.php/infodir/article/view/812

6. Morales Ojeda R. Conferencia Magistral: Palacio de las Convenciones; 2018. III Convención Cuba-Salud. 2018; La Habana, Cuba. 2018. Disponible en: https://www.paho.org/.../index.php?...convencion...cuba-salud-2018.

7. Rocha Vázquez M, Rivero Morey R, Vázquez Núñez M, Miranda Fernández D, Matos Olivera A, Dorticós Cedeño L. Experiencia de la pesquisa activa de COVID-19 en Cienfuegos. Humanidades Médicas (Internet). 2020 (Citado 5 oct 2020);20(2):273-96.Disponible en: www.humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/1707

8. Portal Miranda J, Corratgé Delgado H, Vidal Ledo M. Objetivos, retos y prioridades del MINSAP. INFODIR (Internet). 2019 (Citado 5 oct 2020);(29):[aprox. 4 p.].Disponible en: www.revinfodir.sld.cu/index.php/infodir/article/view/590

9. González Capdevila O, Botello Ramírez E. Protagonismo de los estudiantes de las ciencias médicas en el enfrentamiento a la COVID-19 Medicent Electrón (Internet). 2020 jul.-sep (Citado 5 oct 2020);24(3).Disponible en: www.rescalpelo.sld.cu/index.php/scalpelo/article/download/78/pdf

10. Carreras López G, Gamallo Chacón F, Díaz Valle R. El aprendizaje móvil como herramienta de trabajo en la enseñanza de inglés en la Universidad Médica. Revista Habanera de Ciencias Médicas (Internet). 2018 (Citado 5 oct 2020);17(6). Disponible en : https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/contenido.cgi?...8412

11. Mateus J, Aran Ramspott S, Masanet M. Análisis de la literatura sobre dispositivos móviles en la universidad española. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia (Internet). 2017 (Citado 5 oct 2020);20(2). Disponible en: www.revistas.uned.es/index.php/ried/article/view/17710

12. Vidal Ledo M, Gavilondo Mariño X. Docencia y tecnologías móviles. Educ Med Super. (Internet). 2018(Citado 5 oct 2020);32(2). Disponible en: www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1545/660

13. Socasi M. La tecnología multimedia y la optimización en la enseñanza de la educación sexual de los estudiantes de los séptimos años de educación básica paralelo "A", de la escuela "República Argentina", de la parroquia de Amaguaña Ambato, (TESIS) Ecuador: Universidad Técnica de Ambato; 2010.Disponible en: www.repositorio.uta.edu.ec/handle/123456789/2586

Published

2021-02-28

How to Cite

1.
Estrada Fonseca R de la C, Mendoza Molina A, Martínez Rodríguez M de los Ángeles, Díaz Estrada R, Valido Gonzalez A. Teaching-learning process of the undergraduate in Primary Health Care during the first confrontation with COVID-19. Humanid. méd. [Internet]. 2021 Feb. 28 [cited 2025 May 31];21(1):20-36. Available from: https://humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/1819

Issue

Section

Original articles