Evaluation and accreditation of postgraduate specialties at the University of Medical Sciences of Camagüey

Authors

  • Joanka Arias Sifontes Universidad de Ciencias Médicas.
  • Elizabeth Vidor Guerra Universidad de Ciencias Médicas.
  • Jorge Luis Pérez Rivero Universidad de Ciencias Médicas
  • Lissi Maité Duarte Caballero

Keywords:

National Accreditation Board, external evaluation process, specialties program, evaluation and accreditation.

Abstract

Background: The evaluation and accreditation of postgraduate specialties is a voluntary process through which a health organization is able to measure the quality of its services and their performance against nationally or internationally recognized standards. Objective: Describe the results of the evaluation and accreditation of postgraduate specialties at the University of Medical Sciences of Camagüey from 2018 to the present. Methods: A descriptive cross-sectional study was carried out. The universe consisted of 37 specialties with updated academic credits, which certifies them as suitable programs to be submitted to an external evaluation process. For the statistical analysis of the qualitative variables studied, absolute numbers and percent were used for the summary of the information. The results were expressed in text and statistical tables. Results: Of the 37 specialties with updated academic credits, nine were accredited, seven of them with superior categories of excellence, two with certified categories. Conclusions: From 2018 to the present of the 37 specialties with updated academic credits, nine specialty programs have been evaluated and accredited, in addition there are eight with self-evaluation files to undergo the virtual external evaluation process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Joanka Arias Sifontes, Universidad de Ciencias Médicas.

Especialista de primer grado en Medicina General Integral. Profesora Auxiliar. Universidad de Ciencias Médicas. Facultad de Medicina. Departamento de Posgrado e Investigaciones. Camagüey. Cuba.

Elizabeth Vidor Guerra, Universidad de Ciencias Médicas.

Especialista de primer y segundo grado en Fisiología Normal y Patológica. Profesora Auxiliar. Universidad de Ciencias Médicas. Facultad de Medicina. Departamento de Posgrado e Investigaciones. Camagüey. Cuba.

Jorge Luis Pérez Rivero, Universidad de Ciencias Médicas

Especialista de primer y segundo grado en Medicina General Integral. Profesor Asistente. Universidad de Ciencias Médicas. Dirección de Posgrado. Camagüey. Cuba.

Lissi Maité Duarte Caballero

Universidad de Ciencias Médicas.

References

1. Pría Barros MC, Álvarez Lauzarique ME, Corral Martín A, Columbié Pileta M, Bayarre Vea H, Pérez Piñero J. Autoevaluación de la calidad del programa de la especialidad de bioestadística. EducMedSuper [Internet]. 2016 Jun [citado 13/07/2021]; 30(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412016000200015&lng=es.

2 . Cunill López ME, Oramas González R, Márquez Morales N. Experiencias en evaluación y acreditación de programas de maestrías. Educación Médica Superior [Internet]. 2016 [citado 13/07/2021]; 30(2). Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/664

3. Surós Reyes EM. El Sistema de Evaluación y Acreditación de Especialidades de Posgrado: garante de calidad universitaria. EDUMECENTRO [Internet]. 2017 Dic [citado 5/06/2020]; 9(4): 254-261. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742017000400022&lng=es

4. Ministerio de Educación Superior de Cuba.Junta de Acreditación Nacional. Reglamento de la Junta de Acreditación Nacional. Resolución Ministerial No. 150. 2018.

5. Ministerio de Educación Superior de Cuba. Junta de Acreditación Nacional. Sistema de Evaluación y Acreditación de Programas de Especialidades de Posgrado.2015.

6. Ministerio de Educación Superior de Cuba. Junta de Acreditación Nacional. Subsistema de evaluación y acreditación de especialidad de posgrado (SEA-EP). Manual de implementación para los procesos de evaluación externa a los programas de especialidad de posgrado. 2018.

7. Aparicio Suárez JL. La acreditación: más que acto, es inspiración. RevMedicentro [Internet]. 2015 [citado 05/06/2020]; 19(2): [aprox. 9 p.]. Disponible en: http://www.medicentro.sld.cu/index.php/medicentro/article/view/1960/1529

8. Marrero Salazar FR, Morales González S, Surós Reyes EM. Evaluación y acreditación de la calidad de las especialidades de posgrado: Estudio diagnóstico en Cuba. Didasc@lia: Didáctica y Educación.[Internet]. 2018 [citado 05/06/2020]; 9 (6):157-174.http://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/issue/view/50

9. García Naranjo MA, Pino Batista MG. Sistema de evaluación y acreditación en la educación superior cubana: Un modelo para la gestión de la calidad. Rev. Atenas. [Internet]. 2013[citado 05/06/2020]; 4(21):1682-2749.http://atenas.umcc.cu/index.php/atenas/article/view/27/html

10.González J, Artiles L, Rodríguez JR, Otero J, Barrios I, Alemañy E, et al. Proyecto Tocororo. Perfeccionamiento de la gestión universitaria del Instituto Superior de Ciencias Médicas de La Habana. Julio 2002.

11. Endo Milán J, Sosa Morales D. Acreditación de las especialidades: reto para la comunidad académica de las universidades de ciencias médicas. Edumecentro [Internet]. 2020 [citado 13 Jul 2021];, 12(2):[aprox. 6 p.]. Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1560

12. Placeres Hernández JF, de León Rosales LC, Martínez Abreu J, del Huerto Marimón ME, Romeo Almanza D, Prado Solar LA. El Sistema de Evaluación y Acreditación de Especialidades de Postgrado en la Universidad de Ciencias Médicas de Matanzas. RevMéd Electrón [Internet]. 2017 [citado 13 Jul 2021]; 39(6): [aprox. 8 p.]. Disponible en: http://www.revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/2446

13.Pupo Ávila NL, Pérez Perea L, Alfonso García A, Pérez Hoz G, González Varcálcel B. Aspectos favorecedores y retos actuales para la misión de la Universidad de Ciencias Médicas Cubana. EducMedSuper [Internet]. 2013 Mar [citado 2021 Jul 13]; 27(1): 112-122. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412013000100014&lng=es.

14. Martínez Abreu J. Editorial. RevMéd Electrón [Internet]. 2013 Sep-Oct [citado 2021 Jul 13];35(5). Disponible en: http://www.revmatanzas.sld.cu/revista%20medica/ano%202013/vol5%202013/editorial.htm

15. Ministerio de Educación Superior. Reglamento de la Educación de Posgrado de la República de Cuba. Resolución No. 140/2019. La Habana: MES; 2019.

16Ministerio de Educación Superior. Normas y Procedimientos para la Gestión del Posgrado. Instrucción No 01-2020. La Habana: MES; 2020.

Published

2021-08-09

How to Cite

1.
Arias Sifontes J, Vidor Guerra E, Pérez Rivero JL, Duarte Caballero LM. Evaluation and accreditation of postgraduate specialties at the University of Medical Sciences of Camagüey. Humanid. méd. [Internet]. 2021 Aug. 9 [cited 2025 May 9];21(2):471-83. Available from: https://humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/1856

Issue

Section

Original articles