Theoretical foundations on communicative competence in the professional of the Health Population Attention departments

Authors

  • Ivis Odalys García Martí Hospital Provincial Docente Manuel Ascunce Domenech. Camagüey. Cuba.
  • Lourdes de la Caridad Cabrera Reyes Centro de Desarrollo de las Ciencias Sociales y Humanísticas en Salud (CENDECSA). Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey
  • Ileana Aguilar García Hospital Provincial Docente Manuel Ascunce Domenech. Camagüey. Cuba.

Keywords:

communicative competence, attention to the population, Health.

Abstract

The objective of this text is to present the theoretical foundations that support a study on the development of communicative competence in the context of the professional performance of the officials in charge of the process of caring for the population in Health. It derives from the research project Methodological strategy for the development of communicative competence in the context of the health personal-patient relationship, in primary care; associated with the National Health Program Organization, efficiency and quality in the services managed by the Center for the Development of Social and Humanistic Sciences in Health. The study had an action-research nature and was developed during the period between March 2018 and February 2020. The documentary analysis allowed the establishment of the assumptions that are assumed to influence the process of developing knowledge about communicative subcompetencies as professional competence in terms of health care. The databases SciELO Cuba, SciELO Regional, ClinicalKey, Cumed, Lilacs, as well as the websites of the Pan American Health Organization and the World Health Organization were reviewed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ivis Odalys García Martí, Hospital Provincial Docente Manuel Ascunce Domenech. Camagüey. Cuba.

Licenciada en Psicología Médica. Máster en Humanidades Médicas.

Lourdes de la Caridad Cabrera Reyes, Centro de Desarrollo de las Ciencias Sociales y Humanísticas en Salud (CENDECSA). Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey

Licenciada en Educación. Especialidad Español Literatura. Máster en Investigación Educativa. Profesora Auxiliar. Investigadora Agregada.

Ileana Aguilar García, Hospital Provincial Docente Manuel Ascunce Domenech. Camagüey. Cuba.

Licenciada en Psicología. Máster en Psicología de la Salud. Profesora Auxiliar

References

1. Ríos Hernández I. Comunicación en salud: conceptos y modelos. Perspectivas de la Comunicación [Internet] 2011 [citado 21/06/2019]; 4 (1): [aprox.17 p.]. Disponible en: http://publicacionescienciassociales.ufro.cl/index.php/perspectivas/article/view/111

2. Tobón S. Formación basada en competencias: pensamiento complejo, diseño curricular y didáctica. [Internet]. Madrid, España: Universidad Complutense de Madrid; 2015 [citado 21/06/2018]. Disponible en:https://www.uv.mx/psicologia/files/2015/07/Tobon-S.-Formacion-basada-en-competencias.pdf

3. Ortego Maté MC, López González S, Álvarez Trigueros ML. Ciencias Sicosociales I: Tema 7: Habilidades Sociales [Internet]. Cantabria, España: Universidad de Cantabria; 2016 [citado 21/06/2018]. Disponible en: http://docplayer.es/16509369-Ciencias-sicosociales-i-maria-del-carmen-ortego-mate-santiago-lopez-gonzalez-maria-lourdes-alvarez-trigueros-tema-7-las-habilidades-sociales.html

4. Hymes D. Vers la compétence de communication. Paris, France: Hatier-Didier; 2003.

5. Rincón Castellanos CA. La competencia comunicativa: Unidad 11. [Internet] México: DOCPLAYER; 1992[citado 21/06/2018]. Disponible en: https://docplayer.es/1345853-Unidad-11-la-competencia-comunicativa-por-carlos-alberto-rincon-c.html

6. Ronquillo Hernández E, Goenaga Conde B. Competencia comunicativa: evolución cronológica del término y sus elementos constitutivos. RevHumMed [Internet]. 2009 [citado 20/05/2017]; 9(1): [aprox. 8 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202009000100005

7. Soler Herrera M. De la comunicación gestual al lenguaje verbal. En: Simposio de la Asociación de Sicología Científica Francesa. La Génesis del Lenguaje: Su Aprendizaje y Desarrollo. Madrid: Editorial Pablo del Río; 1978:125-130.

8. Viscardi R. La mediatización en la comunicación

artefactual: algunas interrogantes vinculadas a la cuestión del sentido.

Rev. Nhengatu [Internet]. 2013 [citado 10/09/2018]; 1(1):[1-7]. Disponible en: https://revistas.pucsp.br/nhengatu/article/view/34053

9. Fugardo M. La empatía y la comunicación. Saludterapia [Internet]. 2017 [citado 15/09/2018]; 102(6): [aprox. 4p]. Disponible en: https://www.saludterapia.com/articulos/a/2485-empatia-y-la-comunicacion.html

10. Chomsky N. Aspects of the theory of syntax [Internet]. Massachusetts, EE. UU: The MIT Press; 2015[citado 10/09/2018]. Disponible en: http://www.crossingdialogues.com/Ms-E14-01.pdf

11. Cuevas Unamuno A. Hable ahora o calle para siempre. México: Editores Mexicanos Unidos; 2008.

12. Fernández González AM, Capiro Reinoso C, Álvarez Echevarría M, Domínguez García I. Compendio de estrategias y técnicas para el estudio y desarrollo de la competencia comunicativa. La Habana: Cuba: Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona; 2002.

13. Domínguez García I. Lenguaje y comunicación. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación; 2007.

14. Domínguez García I. Comunicación y texto. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación; 2010.

15. Cuéllar AC, González B, Molina AM. La competencia comunicativa del estudiante de Sicología de la salud: Una propuesta de indicadores. Medi Sur [Internet]. 2009 [citado 10/09/2018]; 7(5):20-28. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2009000500006

16. Ninatanta Castillo MS. Competencia comunicativa y estrategias de aprendizaje metacognitivas de los estudiantes de Inglés de la Universidad Peruana Los Andes de Lima [Tesis]. Perú: Universidad Peruana Los Andes de Lima; 2019. Disponible en: http://repositorio.une.edu.pe/bitstream/handle/UNE/2622/TM%20CE-Du%204215%20N1%20-%20Ninatanta%20Castillo.pdf?sequence=1&isAllowed=y

17. Steyners Sánchez K, Casamayor Chacón Y, Acosta Utria Y, SamónLaffita A, Guilarte Acosta ME. Competencia comunicativa de los profesionales de la salud en lengua inglesa. RevInfCient [Internet]. 2018 [citado 10/02/2019]; 97(3): [aprox. 9 p.]. Disponible en: http://www.revinfcientifica.sld.cu/index.php/ric/article/view/1934

18. Pompa Montes de Oca YC, Pérez López IA. La competencia comunicativa en la labor pedagógica. Rev. Universidad y Sociedad [Internet]. 2015 [Citado 20/07/2018]; 7(3): [aprox. 7 p.].Disponible en:https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/issue/archive

19. Guevara de la Serna E. Pasajes de la Guerra Revolucionaria. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación; 2017.

20. Ministerio de Salud Pública de Cuba. Proyección Estratégica. La Habana, Cuba: MINSAP; 2006.

21. Reglamento Orgánico del Ministerio de Salud Pública, en la Resolución Ministerial 431. La Habana, Cuba: MINSAP; 2011.

22. García Martí IO. Estrategia de superación sobre competencia comunicativa para funcionarios de los departamentos de Atención a la Población en Salud [Tesis]. Camagüey, Cuba: Centro de Desarrollo de las Ciencias Sociales y Humanísticas en Salud. Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey; 2020.

23. Martínez Hernández L. Díaz Canel: el 2019 será un año de retos y victorias. Juventud Rebelde [Internet]. 29 Dic 2018 [citado 24/01/2019] Disponible en: http://www.juventudrebelde.cu/cuba/2018-12-29/diaz-canel-el-2019-sera-un-ano-de-retos-y-victorias

Published

2021-07-22

How to Cite

1.
García Martí IO, Cabrera Reyes L de la C, Aguilar García I. Theoretical foundations on communicative competence in the professional of the Health Population Attention departments. Humanid. méd. [Internet]. 2021 Jul. 22 [cited 2025 May 12];21(2):363-84. Available from: https://humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/1884

Issue

Section

Original articles