The evaluation system in the subject Health Promotion in the Stomatology career

Authors

  • Bárbara Aylín Gómez Sifontes Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey. Facultad de Estomatología. Camagüey, Cuba.
  • Yonier Pérez Tejas Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey. Facultad de Estomatología. Camagüey, Cuba.
  • Fernando Bacardí Soler Universidad de Camagüey Ignacio Agramonte Loynaz. Camagüey, Cuba.

Keywords:

health promotion, evaluation system, professional performance mode.

Abstract

The following work is based on the need to develop the mode of professional performance of the students of the first year of the Stomatology career, taking as a basis the cognitive, communicative and attitudinal approach that take place in the community intervention activities of the subject Promotion of Health. In order to address the problem, it is proposed in this work to deepen the theoretical contributions on the competences of the health professional that must be trained in the first year of the career and its treatment from the teaching-learning process of the subject. In order to diagnose the initial state of the evaluation system oriented towards the professional performance mode of the Health Promotion subject in the Stomatology career, 22 first-year students and 3 teachers who teach it were selected as a sample. The results obtained were evidenced from the application of instruments such as the observation guide, the interview and the surveys of teachers and students, and also in the analysis of the proposed dimensions and indicators. In the initial diagnosis, most of the students prevailed, obtaining the category of inadequate in the indicators: professional cognitive representation, apprehension of ethical values and professional attitudes, as well as in the reflective assessment of their professional performance.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Camejo Ramos LP. La educación médica en la encrucijada del siglo XXI. Órbita Científica. [Internet]. 2016 Mar-Abr [citado 23/11/2020]; 22(89):46-52. Disponible en: https://rorbita.ucpejv.edu.cu/index.php/rOrb/article/view/49/92

2. Carrera C, Lara YI, Madrigal J. Evaluación del logro del perfil de egreso. Un estudio de caso. Revista Electrónica Científica de Investigación Educativa. [Internet]. 2019[citado 2/11/2020]; 4(2): 1019-1028. Disponible en: https://www.rediech.org/ojs/2017/index.php/recie/article/view/317

3. Acosta Calderón M, García Ruiz J, Bacardí Soler F. La evaluación integradora en función del modo de actuación profesional pedagógico. Revista Didasc@lia. [Internet]. 2016 [citado 23/1/2021]; 7 (5): 33-44 Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5911163

4. Addine F. La Didáctica General y su enseñanza en la Educación Superior Pedagógica. Aportes e impacto. La Habana: Pueblo y Educación; 2013.

5. Rojas Alcina MC, Moreno Toirán G, Valle Santos GR. El trabajo metodológico en la disciplina principal integradora formación laboral investigativa. Una herramienta útil para su dirección. Revista Luz. [Internet]. 2019 [citado 23/8/2021] (1), pp. 103-113, enero-marzo. Disponible en: https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/957

6. Almaguer Guerrero IM, Silva Cruz M, Medina Pérez Y. El examen integrador como vía para valorar el desarrollo de habilidades profesionales en la formación inicial de los estudiantes de la carrera Construcción. Revista Luz. [Internet]. 2018 [citado 23/8/2021]; (2),pp.14-24,2018. Disponible en: https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/905

7. Addine F, García GA. Investigación y aprendizajes en los procesos de evaluación y acreditación de las instituciones de educación superior cubanas. Revista Congreso Universidad. [Internet]. 2018 [citado 23/8/2021]; 7 (6). Disponible en: https://revista.congresouniversidad.cu/index.php/rcu/article/view/1081

8. Cáceres M, Pérez C, Callado J. El papel de la evaluación en la renovación de los procesos de enseñanza y aprendizaje. Conrado[Internet]. 2018 [citado 23/8/2021]; 15(66): 38-44. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1990-86442019000100038

9. Ministerio de Justicia. Gaceta Oficial Número 5. Ministerio de Educación Superior. Resolución Ministerial No. 2. Reglamento de trabajo docente y metodológico de la Educación Superior. 2018. Cuba. Disponible en: https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/resolucion-2-de-2018-de-ministerio-de-educacion-superiorGaceta Oficial 5

10. Alarcón Ortiz RA, Guzmán Mirás, Y, García González M. Formación integral en la educación superior: una visión cubana. Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina. [Internet]. 2019[citado 21/10/2021]; 7(3): e10. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322019000300010&lng=es&tlng=es.

11. Gómez Ruíz M, Quesada Serra V. Coevaluación o evaluación compartida en el contexto universitario: la percepción del alumnado de primer curso. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa. [Internet]. 2017 [citado 23/8/2020] 10(2): 9-30. Disponible en: https://doi.org/10.15366/riee2017.10.2.001

12. Hortigüela D, Pérez-Pueyo A, González-Calvo G. Pero... ¿A qué nos referimos realmente con la Evaluación Formativa y Compartida?: Confusiones Habituales y Reflexiones Prácticas. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa [Internet]. 2019 [citado 23/8/2020]. 12(1): 13-27. Disponible en: https://doi.org/10.15366/riee2019.12.1.001

13. Chirino MV. Perfeccionamiento de la formación inicial investigativa de los profesionales de la educación. [Tesis]. La Habana, Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona; 2002.

Published

2021-08-09

How to Cite

1.
Gómez Sifontes BA, Pérez Tejas Y, Bacardí Soler F. The evaluation system in the subject Health Promotion in the Stomatology career. Humanid. méd. [Internet]. 2021 Aug. 9 [cited 2025 May 9];21(2):484-96. Available from: https://humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/1978

Issue

Section

Original articles