Strategy for the ethical-environmental training of the university student

Authors

Keywords:

Environmental training, ethics, environmental ethics, ethical-environmental training.

Abstract

Ethical-environmental training constitutes an essential process for the development of reflective and self-evaluating behaviors that have a favorable impact on an attitude of respect towards the environment. The objective of the work is to describe a strategy for the ethical-environmental training of the university student. In its conception, theoretical, empirical and mathematical-statistical methods were used. It is structured in three stages with concrete actions that favor, from an ethical conception, reflection, self-assessment, prevention and solution of moral problems related to the dignity of human beings; as well as its action towards the sustainability of the natural environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Niucha Hernández González, Universidad Ignacio Agramonte

Licenciado en Educación. Especialidad Biología. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular.

Isidro Eduardo Méndez Santos, Universidad Ignacio AgramonteLoynaz

Centro de Estudios de Gestión Ambiental.

Daemar Ricardo Marrero, Universidad Ignacio Agramonte Loynaz

Licenciada en Educación. Especialidad Biología. Máster en Metodología de la Investigación Educativa. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular.

References

1. Mc Pherson Sayú M. Estrategia metodológica de incorporación de la dimensión ambiental en la formación inicial de docentes en Cuba [tesis]. Ciudad de La Habana: Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona; 2004.

2. . Guerra Salcedo M. Estrategia orientada a la biodiversidad y su conservación en la formación de estudiantes universitarios de ciencias naturales [tesis]. Camagüey: Universidad de Ciencias Pedagógicas José Martí; 2011.

3. Molano Niño AC, Herrera Romero JF. La formación ambiental en la educación superior: una revisión necesaria. Rev Luna Azul[Internet]. 2014 [citado 17/10/2018]; 39(1). Disponible en:http://lunazul.ucaldas.edu.co/index.php?option=content&task=view&id=955

4. Jiménez Denis O. El enfoque interdisciplinario: una alternativa didáctica para la educación ambiental en la formación inicial de docentes universitarios. Rev Atlante, Cuadernos de Educ y Des[Internet]. 2015 [citado 11/11/2019]; 12(5). Disponible en: https://atlante.eumed.net/wp-content/uploads/actividad-interdiciplinaria.pdf.

5. Fragoso Martínez A. La formación ambiental permanente del profesional de la educación del departamento de ciencias naturales en preuniversitario desde el trabajo metodológico [tesis]. Santa Clara: Universidad Central Marta Abreu de Las Villas; 2016.

6. González Sivilla R. La formación ambiental desde la obra de José martí en carreras pedagógicas con perfil biológico[tesis]. Camagüey: Universidad de Camagüey Ignacio Agramonte Loynaz; 2017.

7. Martínez Álvarez N, Abreu Quintero JL. Ética ambiental: Una revisión inicial. Rev Daena: International Journal of Good Conscience[Internet]. 2018 [citado 9/6/2020]; 13(1). Disponible en:http://www.spentamexico.org/v13-n1/A6.13(1)70-81.pdf

8. Ricardo Marrero D, Méndez Santos IE. Aproximación a los valores del educador ambiental. Rev Hum Méd [Internet]. 2019 [citado 9/6/2020]; 19(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/hmc/v19n1/1727-8120-hmc-19-01-1.pdf

9. Mercado Pérez R. El cuidado del medio ambiente, una cuestión ética. Sincronía. [Internet]. 2016 [citado 4/12/ 2018]; 69 (2). Disponible en:https://www.redalyc.org/jatsRepo/5138/513852378002/513852378002.pdf

10. Vélez Romero X, Cano Lara E. Los diferentes tipos de responsabilidad social y sus implicaciones éticas. Rev Cienc Soc y Polít[Internet]. 2016 [citado 31/8/2020]; 2 (número especial). Disponible en:http://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/article/view/297/0

11. Lecaros Urzúa J. La ética medioambiental: principios y valores para una ciudadanía responsable en la sociedad global. Rev Acta Bioéth[Internet]. 2013 [citado 9/10/2015]; 19 (2). Disponible en:https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1726-69X2013000200002

12. Amaro Cano M. Una aproximación a los valores éticos consensuados por la sociedad cubana. Rev Cub Educ Méd Sup [Internet]. 2014 [citado 12/9/2018]; 28 (1). Disponible en: https://scielo.sld.cu/scielo.php?scrip=sci_arttext&pid=S0864-21412014000100006&Ing=es

13.Palomeque Solano ME, Armijos Carrión J, Chuchuca Cuenca JV. La formación ético-ambiental durante los procesos de enseñanza-aprendizaje: una mirada desde la axiología. Rev Dilemas Contemporáneos: Educ, Pol y Valores[Internet]. 2017 [citado 10/2/2019]; 5(1). Disponible en:http://www.dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/200003577-ada99aea2c/17-9-42.

14.Santos Abreu I. Estrategia de formación continuada en Educación Ambiental para docentes[tesis]. Villa Clara: Instituto Superior Pedagógico Félix Varela; 2002.

15.Roque Molina MG. Estrategia educativa para la formación de la cultura ambiental de los profesionales cubanos de nivel superior[tesis]. Ciudad de La Habana: Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona; 2003.

16.Sierra Salcedo R. A. Modelo teórico para el diseño de una estrategia en la educación primaria y secundaria básica[tesis]. Ciudad de La Habana: Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona; 2004.

Published

2021-09-28

How to Cite

1.
Hernández González N, Méndez Santos IE, Ricardo Marrero D. Strategy for the ethical-environmental training of the university student. Humanid. méd. [Internet]. 2021 Sep. 28 [cited 2025 May 13];21(3):637-51. Available from: https://humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/2060

Issue

Section

Original articles