Development of categories of the mode of creative action in university students

Authors

Keywords:

creativity, autonomy, flexibility, originality, motivation, mode of action

Abstract

Introduction: The relationship between the development of the categories of originality, flexibility, autonomy and motivation of the creative mode of action is important. The objective of the article was to develop a system of indications for the development of categories of the creative mode of action in university students. Methods: A mixed investigation was carried out, where the universe was made up of students of the Pedagogy-Psychology degree at the University of Sancti Spíritus “José Martí Pérez” in the 2021-2022 academic year and an intentional random sample of 24 students from the third year was taken. In the research, actions were designed to solve problems in work practice and a self-assessment scale about the development of the categories of the creative mode of action. Results: The statistical processing of the applied instruments allowed 75 % of the sample to be placed between a medium and low level in the development of categories of the creative mode of action, due to deficiencies in its expression. Discussion: From referenced theoretical foundations, a proposal of indications was analyzed that allow the systematization of learning content and facilitate the development of autonomous and motivating actions to solve problems in the work context. Conclusions: The development of indications, from the main integrative discipline and in close relationship with the declared categories of the creative mode of action, facilitated its development and demonstrated relevance and feasibility in the context of work practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Miguel Angel Amaró Garrido, Policlínico Universitario Juana Naranjo León" de Sancti Spíritus

Médico especialista de Primer Grado en MGI y de Segundo Grado en Imagenología. Máster en Ciencias Pedagógicas Profesor Auxiliar. Investigador Agregado

>

Midiel Marcos Mendoza, Universidad de Sancti Spíritus “José Martí Pérez”

Licenciado en Educación. Pedagogía-Psicología, Doctor en Ciencias de la Educación, Profesor Asistente. Universidad de Sancti Spíritus “José Martí Pérez”, Cuba

José Norberto del Valle Marín, Universidad de Sancti Spíritus “José Martí Pérez”

Licenciado en Educación. Pedagogía-Psicología, Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor titular, Universidad de Sancti Spíritus “José Martí Pérez”, Cuba

Sandra Juliet Brito Padilla, Universidad de Sancti Spíritus “José Martí Pérez”

Licenciada en Psicología General, Doctora en Ciencias Pedagógicas, Profesora Titular, Universidad de Sancti Spíritus “José Martí Pérez”, Cuba.

References

1. González G. M del S. La creatividad en el aula. PREUNI-P8-UANL [Internet]. 2019[citado18/09/2023];7(13). Disponible en: https://presenciauniversitaria.uanl.mx/index.php/pu/article/view/42/41

2. Marcos Mendoza M, Fernández Caballero Z, Corrales-Valdivia Y. La formación del modo de actuación creativo en los psicopedagogos. Pedagogía y Sociedad [Internet]. 2021 [citado 18/09/2023];24(61). Disponible en: https://revistas.uniss.edu.cu/index.php/pedagogia-y-sociedad/article/view/1294/1336

3. Cárdenas Martínez LD. La creatividad y la Educación en el siglo XXI. RIIEP [Internet]. 2019 [citado 12/09/2023];12(2). Disponible en: https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/view/5014/4907

4. Del Cristo Sosa Y, Rodríguez Álvarez M, Sobrino Pontigo E. El desarrollo de un modo de actuación creativo: premisa de la orientación profesional pedagógica. Conrado [Internet]. 2020 [citado 12/09/2023]; 16(75). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442020000400266&lng=es&tlng=es

5. Quispe Mamani A. Creatividad y desarrollo neuropsicológico en estudiantes de educación primaria. Rev Muro Investig [Internet]. 2021 [citado 12/09/2023];6(2). Disponible en: https://revistas.upeu.edu.pe/index.php/r-Muro-investigaion/article/view/1636/1919

6. Mírez Tarrillo de Delgado P del S, Moreno Muro JP. Desarrollo de la creatividad. EEC [Internet]. 2023 [citado 18/09/2023]; 10(2). Disponible en: https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/826/1643

7. García Escobio M, Iglesias Hernández TD, Martínez Bencomo HE. La disciplina principal integradora Didáctica de la Lengua Española y la Literatura: visión desde el Plan de Estudio E. Revista Mendive [Internet]. 2018 [citado 12/09/2023]; 16(2). Disponible en: http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1331/html

8. Afonso de León JA, Mondéjar Rodríguez JJ, Blanco Aspiazu M Ángel, Pérez Cruz M. El desarrollo de la creatividad y la educación en el trabajo en ciencias médicas. AD [Internet]. 2020 [citado 18/09/2023];3(2). Disponible en: https://cienciadigital.org/revistacienciadigital2/index.php/AnatomiaDigital/article/view/1186

9. Del Águila Ríos Y, Teixeira Ferreira Capelo MR, Costa Varela JM, Guerra Antequera J, Antequera Barroso JA. Creatividad y tecnologías emergentes en educación. Revista INFAD de Psicología [Internet]. 2019 [citado15/09/2023];3(1).Disponible en: https://revista.infad.eu/index.php/IJODAEP/article/view/1529/1311

10. Quimis ReyesJ, Barberán CevallosJ, Roca PilosoP. Creatividad profesional: necesidad de la universidad actual. Opuntia Brava [Internet]. 2019 [citado 18/09/2023];11(1). Disponible en: https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/656

11. Morales Valiente C. La creatividad, una revisión científica. AU [Internet]. 2017 [citado 18/09/2023];38(2). Disponible en: https://rau.cujae.edu.cu/index.php/revistaau/article/view/420

12. Dinámica del proceso enseñanza – aprendizaje en educación superior. Cienc Lat Rev Cient Multidiscip [Internet]. 2022 [citado 13/09/2023];6(1). Disponible en: https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/1827/2612

13. Campos Cancino G. Percepciones del alumnado sobre la relevancia de la creatividad en el proceso de enseñanza-aprendizaje. ReiDoCrea [Internet]. 2018[citado18/09/2023];7. Disponible en: https://doi.org/10.30827/digibug.48840

14. Zambrano Yalama N I. El desarrollo de la creatividad en estudiantes universitarios. Conrado [Internet]. 2019 [citado19/06/2023];15(67). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000200354&lng=es&nrm=iso

15. Freiberg Hoffmann A, Vigh C, Fernández-Liporace M. Creatividad y enfoques de aprendizaje en estudiantes universitarios. Psicogente [Internet]. 2021 [citado 15/09/2023];24(46). Disponible en: https://revistas.unisimon.edu.co/index.php/psicogente/article/view/4492

16. Becerra Molina E. Impulso de habilidades y capacidades de innovación y creatividad en estudiantes universitarios. VD [Internet]. 2020 [citado 18/9/2023];4(3). Disponible en: https://cienciadigital.org/revistacienciadigital2/index.php/VisionarioDigital/article/view/1310

17. Legañoa-Alonso J, Legañoa-Ferra M. Modelo de formación para el desempeño profesional en la promoción de la salud y prevención de enfermedades bucales. Humanidades Médicas [Internet]. 2023 [citado 7/12/2023]; 23(3) Disponible en: https://humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/2529

Published

2024-01-26

How to Cite

1.
Amaró Garrido MA, Marcos Mendoza M, del Valle Marín JN, Brito Padilla SJ. Development of categories of the mode of creative action in university students. Humanid. méd. [Internet]. 2024 Jan. 26 [cited 2025 May 10];24(1):e2584. Available from: https://humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/2584

Issue

Section

Original articles