Theoretical foundations of a research on professional communicative competence in higher education teachers

Authors

Keywords:

professional competition, talkative competition, teaching learning process

Abstract

The talkative professional competition is vital in the educational one that imparts the subject History of Cuba in the Medical Sciences, but, it happens that in numerous cases didactic preparation suffers due to lack of knobbledge and communicative competence. It is purpose of this text to substantiate the theoretical assumptions that support studies on the development communicative for the professional performance of Cuban history teachers. It not belongs to the project associated to program: Improvement of professional competitions in the context of the health that leads the Center of Development of the Social and Humanistic Sciences in Health 2021-2023. You makes the search scientifically in certified printed and digital bibliography, databases like SciELOCuba are consulted, Regional SciELO, the places web Pan-American Organization of the Health, World Organization of the Health. The study of documents propitiated the elements to apply for the professors of the subject to reach the professional competition in the formative process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Osmani Rodríguez Pelaez, Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey. Camagüey.

Máster en Humanidades Médicas. Licenciado en Educación. Especialidad Historia y Marxismo- Leninismo. Profesor Asistente.

Vilda Magalys Valdes Cervantes, Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey. Camagüey.

Máster en Educación Superior. Mención Docencia Universitaria. Licenciada en Educación. Especialidad Español- Literatura. Profesora Asistente.

References

1. Escobar YNV, Tamayo EOE, García OTM. Aproximación a la formación por competencias profesionales desde las asignaturas Propedéutica Clínica y Medicina Interna. Rev. Cuba. de Educ. Medica Super [Internet]. 2022 [citado 20/03/2022];36(1):1-17. Disponible en: https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=113949

2. Ramírez Cañedo E (comp). Hacia una cultura del debate. Espacio Dialogar, Dialogar de la AHS. La Habana: Casa Editora Abril; 2018.

3. Castro Ruz R. Informe Central al 8vo. Congreso del Partido Comunista de Cuba. Granma [Internet]. 2021 Abril 17 [citado 20/03/2022]; Suplemento Especial. Disponible en: https://www.granma.cu/octavo-congreso-pcc/2021-04-29/informe-central-al-8vo-congreso-del-partido-comunista-de-cuba-17-04-2021-05-04-12

4. Álvarez MR, Díaz Pendás H. Metodología de la enseñanza de la Historia II. Ciudad de La Habana: Editorial Libros para la Educación; 1979.

5. Garófalo Fernández N, González Ferreiro JT, Enríquez O’Farrill Z. Programa de la disciplina Historia de Cuba. Carreras de Medicina y Estomatología. 2009 [Internet]. La Habana: Facultad de Ciencias Médicas Manuel Fajardo. Universidad de Ciencias Médicas; 2022 [citado 10/03/2022]. Disponible en: http://uvsfajardo.sld.cu/sites/uvsfajardo.sld.cu/files/programa_disciplina_historia_de_cuba_.doc.pdf

6. López Muñoz F. ¿Está resurgiendo el antisemitismo en Europa? The convesrsation: Academic rigour, journalistic flair [Internet]. 2019 [citado 2022 Jun 16]. Disponible en: https://theconversation.com/esta-resurgiendo-el-antisemitismo-en-europa-118006

7. Ottewell, Paul. The Disinformation Age: Toward a Net Assessment of the United Kingdom's Cognitive Domain. Expeditions with MCUP [Internet] 2022.1 (2022) [citado 15/06/2023]. Disponible en: https://muse.jhu.edu/article/846136

8. Echevarría Aldama I. Enseñanza de la Historia: retos y perspectivas [Internet]. Santa Clara: unhicvc; 2020 [citado 15/06/2023]. Disponible en: https://delcentro.cubava.cu/2020/03/10/ensenanza-de-la-historia/.

9. Delgado-Vélez L, Camilo Sánchez-Torres W, Vélez-Bedoya A. World-Class Managers: a Pilot Tuning Project-based on Generic Competences Gerentes de clase mundial: un estudio piloto del proyecto de Tuning basado en competencias. int. j. psychol. res. [Internet]. 2019 [citado 20/06/2022];12(2):71-81. Disponible en: http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S2011-20842019000200071&script=sci_arttext&tlng=en

10. Corral-Ruso R. Competences-Based Learning in Cuban Higher Education: A Proposal. Rev. Cuba. de Educ. Medica Super. [Internet]. 2021 [citado 20/06/2022];40(2):e19. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142021000200019&lng=es&tlng=en.

11. Tobón S. Formación basada en competencias. Colombia: Ediciones ECO; 2012.

12. Chomsky N. Aspectos de la teoría de la sintaxis. Madrid: Editorial Aguilar; 1970.

13. Cejas Martínez M, Rueda Manzano M, Cayo Lema L, Villa Andrade L. Formación por competencias: Reto de la educación superior. Rev. de Cienc. Soc [Internet]. 2019 [citado 12/03/2022]; XXV(1). Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/280/28059678009/html/.

14. Vélez Reyes J, Verdejo Maillo MF. Modelado arquitectónico de la plataforma Pelican para la implantación de entornos colaborativos de aprendizaje. Rev Ibero Informt Educat [internet]. 2007 [citado 12/03/2022];6:47-62. Disponible en: https://redined.educacion.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/5918/01220093005557.pdf?sequence=1&isAllowed=y

15. Rojas Hernández YL, González Méndez A, Rodríguez-Amaya Fernández IJ, Álvarez Yero S. El aprendizaje y las nuevas tecnologías de la información y las comunicaciones. Educ Med Super [Internet]. 2021 [citado 23/03/2023]; 35(3):e2418. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412021000300016

16. Ahumada L, Améstica J, Pino-Yancovic M, Lagos A, González A. Colaboración y aprendizaje en red: Conceptos claves para el mejoramiento sistémico. Nota técnica No. 3-2019. Líderes Educativos [Internet]. Valparaíso, Chile: Centro de Liderazgo para la Mejora Escolar; 2019 [citado 22/02/2023]. Disponible en: https://www.lidereseducativos.cl/recursos/colaboracion-y-aprendizaje-en-red-conceptos-claves-para-el-mejoramiento-sistemico/

17. Roblizo M, Cózar R. Entorno Virtual de Aprendizaje (EVA) como herramienta didáctica para la docencia de Sociología de la Educación con metodología CLIL. Red U [Internet]. 2018 [citado 23/03/2023];16(2):265-79. Disponible en: Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6726719

18. Ortiz E. ¿Cómo desarrollar la competencia comunicativa del maestro? La Habana: Colección Pedagogía 97; 1997.

Published

2024-02-06

How to Cite

1.
Rodríguez Pelaez O, Valdes Cervantes VM. Theoretical foundations of a research on professional communicative competence in higher education teachers. Humanid. méd. [Internet]. 2024 Feb. 6 [cited 2025 May 10];24(1):e2610. Available from: https://humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/2610

Issue

Section

Original articles