The pedagogical preparation of new teachers in education at work in Stomatology

Authors

  • Yonier Pérez Tejas Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey. Facultad de Estomatología. Camagüey, Cuba.
  • Bárbara Aylín Gómez Sifontes Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey. Facultad de Estomatología. Camagüey, Cuba.
  • Fernando Bacardí Soler Universidad de Camagüey, Cuba.
  • Alietis Figueroa Fernández Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey. Facultad de Estomatología. Camagüey, Cuba.

Keywords:

pedagogical preparation, novice professor, education at work.

Abstract

This research was developed at the University of Medical Sciences with the participation of the authorities of the institution, teachers and students of the Faculty of Stomatology, with the purpose of characterizing the pedagogical preparation of new teachers who teach education at work in the course Comprehensive Family Care II and the impact it has on the learning of students in the fourth year of the degree. It was necessary to identify the qualities of the novice university professor for the proper development of learning in students, therefore, the strengths and weaknesses of their preparation were analyzed, as well as the proposals of dimensions and indicators to analyze them. Therefore, the study was justified by its theoretical knowledge, social relevance and the benefits it generates. Finally, the academic process allowed to conclude that the diagnosis of the initial state of the professional preparation of the new teacher, for the development of education at work, is poor and knowledge about it is scarce, because the activities do not They are organized in an appropriate way and do not meet the needs of students in terms of their personal, academic and professional development.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Cargua A, Posso R, Cargua N, Rodríguez A. La formación del profesorado en el proceso de innovación y cambio educativo. OLIMPIA.[Internet].2019 [citado 23/11/2020]; 54(16), 140-152. Disponible en: https://revistas.udg.co.cu/index.php/olimpia/article/view/713

2. Andreucci P. La Supervisión de Prácticas Docentes: Una Deuda Pendiente de la Formación Inicial de Profesores. Estudios Pedagógicos. [Internet].2018 [citado 23/11/2020]; 39(1), 7-26. Disponible en: https://doi.org/10.4067/S0718-07052013000100001

3. Pacheco Cámara ML, Ibarra Bocardo I, Iñiguez Galindo ME, Lee García H, Victoria Sánchez C. La evaluación del desempeño docente en la educación superior. Revista Digital Universitaria (rdu). [Internet].2018 noviembre-diciembre [citado 23/11/2020]; 19 (6). doi: http://doi.org/10.22201/codeic.16076079e.2018.v19n6.a2

4. Cáceres M, Lara L, Iglesias M, García R, Bravo G. La formación pedagógica de los profesores universitarios. Una propuesta en el proceso de profesionalización del docente. Revista Iberoamericana de Educación.[Internet].2003 [citado 23/11/2020]; (33), 1-14. Disponible en: http://www.rieoei.org/deloslectores/475Cáceres.pdf

5. Aguilar-Chasipanta W, Morales-Andino E, Otáñez-Enríquez N, Rodríguez-Torres Á. Los docentes noveles están preparados para la enseñanza. Cultura Física y Deportes de Guantánamo. [Internet]. 2019 [citado 23/11/2020]; 9(18), 1-15. Disponible en: http://famadeportes.cug.co.cu/index.php/Deportes/article/view/286

6. Almeyda L. Arrojados en la acción: Aprender a enseñar en la experiencia de práctica profesional. Estudios pedagógicos. [Internet].2016 [citado 23/11/2020]; 42(4), 11-30. Disponible en: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052016000500002

7. Ministerio de Educación Superior. Reglamento de trabajo docente y metodológico de la Educación Superior. 2018. Cuba.

8. Gutiérrez Rufín M, González González A, Taureaux Díaz N, Alpizar Caballero LB. Evaluación de la educación en el trabajo del pregrado de medicina. Rev Cub Med Mil [Internet]. 2018 [citado 10/11/2020]; 47(4): [aprox. 15 p.]. Disponible en: http://www.revmedmilitar.sld.cu/index.php/mil/article/view/215/235

9. Casanova Acosta X, Salazar Duany Z, VicetCaliz M, Miguez Linares B, Torres Torres A, Lahera Sorzano M. La Educación en el trabajo, influencia en el proceso formativo en estudiantes de Educación Superior. Rev Panorama. Cuba y Salud [Internet]. 2020 [citado 26/02/2020]; 15(2):33-38. Disponible en: http://www.revpanorama.sld.cu/index.php/rpan/article/view/

10. Salas-Perea R, Salas Mainegra A. La educación en el trabajo y el individuo como principal recurso para el aprendizaje. EDUMECENTRO [Internet]. 2014 [citado 13/07/2020]:6(1):[aprox. 11 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742014000100002

11. Rodríguez Fernández Z, Rizo Rodríguez RR, Mirabal Fariñas A. Modalidades de la discusión diagnóstica como actividad de educación en el trabajo en la enseñanza médica superior. Educ Med Super [Internet]. 2017 Sep [citado 05/07/2021]; 31(3): 204-214. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412017000300020&lng=es.

12. Casanova Acosta X. Estrategia pedagógica para el mejoramiento del desempeño del enfermero docente-asistencial en la educación en el trabajo. [Tesis]. La Habana, Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona; 2002.

Published

2021-08-09

How to Cite

1.
Pérez Tejas Y, Gómez Sifontes BA, Bacardí Soler F, Figueroa Fernández A. The pedagogical preparation of new teachers in education at work in Stomatology. Humanid. méd. [Internet]. 2021 Aug. 9 [cited 2025 May 11];21(2):497-508. Available from: https://humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/1979

Issue

Section

Original articles