Learning activities that promote research training from the subject Scientific Information in Technological careers

Authors

Keywords:

investigative training, learning activities, COVID-19

Abstract

Introduction: Research practice is currently a characteristic in Higher Education, referring to the search, analysis and systematization of knowledge, as well as the appropriation of techniques, methods and protocols typical of research activity. Therefore, the objective of this text is to expose learning activities that promote research training from the subject Scientific Information in Technological careers. Materials and Methods: The application of theoretical methods (analytical-synthetic; inductive-deductive) and empirical methods such as documentary analysis allowed the design and implementation of learning activities to promote research training from the first year of the degree. Results and Discussion: Teaching strategies should be oriented to privilege information processing that remains in the student as knowledge linked to his life, considering the needs of the students, the teacher, the community and the institution. The record of experience in the student's performance in active research is assumed as initial information in research training. In Higher Education as a result of the COVID-19 pandemic, the change in study modality led to a new era of learning. In the Distance Education (DL) modality, independent work achieves its objectivity when the student manages to correctly relate the approach to the task with the methods to be followed to carry it out, they can apply their knowledge and skills to carry it out without the need for the teacher to intervene directly to guide every detail.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Luisa Martín Hernéndez, Universidad de Ciencias Médicas. Camagüey. Facultad Tecnológica

Máster en Ciencias de la Educación, Licenciada en Educación, especialidad Matemática, profesor Auxiliar.

Adalgisa Blanco Oliveros, Universidad de Ciencias Médicas. Camagüey. Facultad Tecnológica

Licenciada en Educación, especialidad Informática, profesor Instructor, aspirante a investigador.

Marizel Venegas Zayas Bazán, Universidad de Ciencias Médicas. Camagüey. Facultad Tecnológica

Máster en Nuevas Tecnologías para la Educación, Licenciada en Educación, especialidad Matemática, profesor Auxiliar, profesor Metodólogo

Lubian Morales Echemendía, Universidad de Camagüey Ignacio Agramonte Loynaz.

Máster en Ciencias de la Educación Superior, Licenciada en Educación, especialidad Geografía, profesor Auxiliar, Jefa del Dpto. Información y Estadística.

References

1. Milán Licea RM, Alarcón Ortiz R, Ruiz Echevarría H. Pertinencia de las carreras universitarias cubanas: su fortalecimiento desde los planes de estudio “E”. Simposio 8. Educación Superior: retos ante la agenda 2030 [Internet] 2009 [citado 04/05/2021]. Disponible en: https://trabajos.pedagogiacuba.com/trabajos/59Mar%C3%83%C2%ADa%20Rosa%20Mil%C3%83%C2%A1n%202.pdf

2. Horruitiner Silva P. La universidad cubana: el modelo de formación. En: Estrategias de aprendizaje en la nueva Universidad Cubana. Ciudad de La Habana. Editorial Universitaria; 2008.

3. Barrientos Leliebre Y. Metodología para la formación investigativa en los estudiantes de la carrera de medicina. Atlante [Internet] 2018 [citado 20/03/2022]; (6). Disponible en: https://www.eumed.net/rev/atlante/2018/06/formacion-investigativa-medicina.html

4. Aldana de Becerra GM. La formación investigativa: su pertinencia en pregrado. Revista Virtual Universidad Católica del Norte. [Internet] 2012 [citado 20 marzo 2022]; (35): 367-379. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=194224362019

5. Rojas C, Aguirre S. La formación investigativa en la educación superior en América Latina y el Caribe: una aproximación a su estado del arte. Revista Eleuthera [Internet] 2015 [citado 20/03/2022]; 12: 197-222. Disponible en: http://vip.ucaldas.edu.co/eleuthera/downloads/Eleuthera12_11.pdf

6. Pozo Vinueza MA, Bodero Poveda EM, Cruz Pérez MA. La formación investigativa interdisciplinaria de los estudiantes universitarios con el empleo de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) y su dinámica. Revista Academia & Virtualidad [Internet] 2017 [citado 22/03/2022]; 10(1): 107-122. Disponible en: https://revistas.unimilitar.edu.co/index.php/ravi/article/view/2670/2514

7. Arteaga Valdés E, & Del Sol Martínez JL. Propuesta para la formación inicial investigativa en la Carrera Licenciatura en Educación, especialidad Matemática-Física. Revista Conrado [Internet] 2015 [citado 22/03/2022]; 11(51): [32-38]. Disponible en: http://conrado.ucf.edu.cu

8. Molina Martínez YC, García Rubio G, Leal Fernández D, Torres Segura JC, Álvarez Medina O, Carrillo Zambrano A. Programa de la Asignatura Información Científica. Plan de Estudios E Carreras Tecnológicas. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de La Habana; 2020.

9. Pérez de Valdivia LM, Rivera Martín ER, Guevara Fernández GE. La redacción científica: una necesidad de superación profesional para los docentes de la salud. Revista Humanidades Médicas [Internet] 2016 [citado 10/03/2021]; 16(3). Disponible en: http://www.humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/923

10. Álvarez de Zayas C. La pedagogía como ciencia. Epistemología de la Educación. La Habana: Pueblo y Educación; 2000.

11. Mayor Guerra E, Castillo Asencio I, Joa Ramos C. Fuentes de Información en las Ciencias Médicas. Selección de lecturas. [Internet]. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2009 [citado: 02/03/2021]. Disponible en: http://aulavirtual.sld.cu/pluginfile.php/1937/mod_folder/content/0/Fuentes_de_informacion.pdf?forcedownload=1

12. Diccionario de términos clave de ELE. España. Instituto Cervantes. 1991. Actividad de aprendizaje. [Internet]. Disponible en: https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/diccio_ele/diccionario/activaprendizaje.htm

13. ComparaSotfware [Internet]. Aprendizaje. Actividad de Aprendizaje; 2020 [citado 23/03/2022]; [aprox. 4 pantallas]. Disponible en: https://blog.comparasoftware.com/actividades-de-aprendizaje/

14. González García S, Casadelvalle Pérez I, Urda Bordoy MO, Yedra Díaz A, Fortum Sampayo T, et al. La COVID-19 y la formación científica de los estudiantes de medicina. Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas. [Internet] 2021[citado 06/03/2022]; 40(1): [e943]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-03002021000100021

15. Panizo Bruzón SE, Santos Velázquez T, Molina Raad V. Habilidades investigativas y valores en estudiantes de Estomatología en el contexto de la COVID-19. Multimed [Internet]. 2021 [citado 06/02/2022]; 25(2): [e1964]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1028-48182021000200010&lng=es

16. Díaz V. Recomendaciones para la elaboración de un póster científico. Pediátr. Panamá [Internet] 2016 [citado 06/02/2022]; 45(3). Disponible en: https://docs.bvsalud.org/biblioref/2017/08/847926/guia-de-actualizacion.pdf

Published

2022-05-09

How to Cite

1.
Martín Hernéndez AL, Blanco Oliveros A, Venegas Zayas Bazán M, Morales Echemendía L. Learning activities that promote research training from the subject Scientific Information in Technological careers. Humanid. méd. [Internet]. 2022 May 9 [cited 2025 May 9];22(2):257-70. Available from: https://humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/2260

Issue

Section

Original articles