Study on the quality of the training process of future professionals at the University of Medical Sciences of Camagüey

Authors

Keywords:

quality, process, system, actions, training

Abstract

Introduction: A quality education for university students of medical sciences is part of the policy established by the Cuban State for Higher Education. Correspondingly, a research project is being developed aimed at raising the quality in the training process of the students of the University of Medical Sciences of Camagüey; For this reason, the objective of this text is to present the results of the process of characterization of the assumed problematic situation, taking into account the linguistic and technological dimensions, based on the application of research instruments during the initial diagnosis stage to professionals and students who make up the sample.

Method: The research is classified as R&D, of a causal explanatory observational nature, which produces systems of actions to raise the quality of the training of future professionals at the University of Medical Sciences of Camagüey and is developed between January 2023 and December 2024. The non-probabilistic sampling by quota is made up of students from different faculties, teachers, professionals and non-teaching workers.

Results: Insufficiencies were found in the development of computer skills to complement their studies through the search for information in virtual learning environments, to which are added the difficulties that the students in the sample present in expressing themselves and understanding texts, using the use of English for professional purposes.

Discussion: The results were compared with those of other scholars who, at a national and global level, have investigated the topic of achieving quality in training processes at the university, and with this the usefulness of the study was corroborated.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Aibil Aguilera Leonard, Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey

Licenciada en Educación. Especialidad Lengua Inglesa. Departamento de Idioma. Facultad Tecnológica.

Yander Corrales Bravo, Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey.

Licenciado en Estudios Socioculturales. Departamento de Informática Médica.

Adrián Echezarra Machín, Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey

Licenciado en Educación. Especialidad Lengua Inglesa. Departamento de Idioma. Facultad de Entomología.

Iselkis Torres Céspedes, Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey

Licenciada en Educación. Especialidad Informática. Departamento de Informática Médica.

References

1. Núñez Jover J. El conocimiento entre nosotros: reflexiones desde lo social. Temas. Ene-Mar 2011;(65):94-104.

2. Salas Perea RS. La calidad en el desarrollo profesional: avances y desafíos. Educ Med Super [Internet]. 2000 [citado 12/03/2022];14(2):[aprox. 14 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412000000200003

3. Junta de Acreditación Nacional. RESOLUCION No. 23/14. Sistema de Evaluación y Acreditación de Programas de Doctorado (SEA-Dr.) La Habana: MES; 2014.

4. Bianchetti AF. Calidad educativa: concepciones y debate. Rev Electr Inv Educ [Internet]. 2017 [citado 20/03/2022];19(1):[aprox. 3 p.]. Disponible en: http://redie.uabc.mx/redie/article/view/1502

5. UNESCO. Informe de seguimiento de educación en el mundo. 1ra ed [Internet]. Ginebra: UNESCO; 2017 [citado 20/03/2022]. Disponible en: http://redie.uabc.mx/redie/article/view/1502

6. Majumdar Sh. Descubrir el nuevo talento [Internet]. Ginebra: UNESCO; 2019 [citado 20/03/2022]. Disponible en: https://www.deutschland.de/es/topic/economia/la-unesco-promueve-la-formacion-profesional

7. Román Betancourt M, Salinas Quiala AE, Fragoso Montesino MC, Fernández Lozada D. Análisis histórico tendencial del desarrollo de la enseñanza aprendizaje del inglés con fines médicos en Cuba. Rev Hum Med [Internet]. 2019 [citado 20/03/2022];19(2):[aprox. 12 p.]. Disponible en: http://scieloprueba.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202019000200372&lng=es&nrm=iso

8. Vela-Valdés J, Salas-Perea R, Quintana-Galende ML, Pujals-Victoria N, González-Pérez J, Díaz-Hernández L, et al. Formación del capital humano para la salud en Cuba. Rev Panam Salud Pública [Internet]. 2018 [citado 20/03/2022];42:[aprox. 12 p.]. Disponible en: https://www.scielosp.org/pdf/rpsp/2018.v42/e33)

9. Domínguez Aty N. Sistema de ejercicios para favorecer la comprensión de textos en inglés en alumnos de 3er año de bioanálisis clínico [tesis]. Camagüey: Facultad de Tecnología de la Salud, Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey; 2015.

10. Morales Rumbaut DR. Trabajo con proyectos: innovación para promover modos de actuación integrador en profesores de lenguas extranjeras. Revista Varela [Internet]. 2019 [citado 28/02/2024];19(52). Disponible en: https://revistavarela.uclv.edu.cu/index.php/rv/article/view/69/172

11. Alemán Ramos PF. El entorno personal de aprendizaje (PLE) en la construcción del proyecto vital. Una aproximación desde la Educación Superior. [Tesis] [Internet]. España: Universidad de Las Palmas de Gran Canaria; 2015 [citado 15/01/2024]. Disponible en: https://accedacris.ulpgc.es/bitstream/10553/19820/3/0730067_00000_0000.pdf

12. Gómez Vahos LE, Muriel Muñoz LE, Londoño-Vásquez DA. El papel del docente para el logro de un aprendizaje significativo apoyado en las TIC. Encuentros [Internet]. 2019 [citado 26/01/2024];(17)2. Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/4766/476661510011/html/

13. Engelke Navarro I. Los PLE, una manera de aprender. [Tesis] [Internet]. España: Universitad de Valladolid; 2022 [citado 26/01/2024]. Disponible en: https://uvadoc.uva.es/bitstream/handle/10324/57128/TFM-G1600.pdf?sequence=1&isAllowed=y

14. Guzmán-Lamorú Y, Doimeadios-Martínez R, Cuenca-Martínez R. La gestión de la calidad y el proceso de organización escolar. Luz [Internet]. 2023 [citado 22/02/2024];22(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1814-151X2023000100066&lng=es&tlng=es

15. Muñoz Cano, Maldonado Salazar M, Córdova Hernández JA. Aplicación de los conceptos de calidad a la educación médica. Perspectivas Docentes [Internet]. 2020 [citado 22/02/2024];31(74). Disponible en: https://revistas.ujat.mx/index.php/perspectivas/article/view/4118

Published

2024-05-20

How to Cite

1.
Aguilera Leonard A, Corrales Bravo Y, Echezarra Machín A, Torres Céspedes I. Study on the quality of the training process of future professionals at the University of Medical Sciences of Camagüey. Humanid. méd. [Internet]. 2024 May 20 [cited 2025 May 13];24(2):e2665. Available from: https://humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/2665

Issue

Section

Original articles