System of psychoeducational activities for the care of diabetic older adults in the community

Authors

Keywords:

elderly, psychoeducational activities, primary health care, diabetes mellitus.

Abstract

Diabetes mellitus is one of the chronic diseases with the highest incidence in the world. The objective of the article was to present a system of psychoeducational activities for the care of diabetic older adults in the community. The research was carried out from 2022 to 2024. The methodology used was quantitative (document analysis, surveys, group techniques, among others). The sample was made up of 40 patients, 15 family members and 2 professionals. The theoretical foundation is carried out, as well as the psychoeducational aspects, and the assessment by the selected specialists. In the Family Doctor's and Nurse's Office number 5 of the Guáimaro Norte Popular Council, topics such as the management of emotions and the bond between health personnel and the sick and families were reviewed. The scientific tool created was favorably accepted by the beneficiaries and their families in seven work sessions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maydelin González Blanco, Policlínico Victoria de Girón, Centro de Salud Mental, Guáimaro, Camagüey, Cuba.

Licenciada en Psicología. Psicóloga. Centro de Salud Mental. Policlínico Victoria de Girón. Guáimaro. Camagüey. Cuba.

Irma Niurka Falcón Fariñas, Centro de Desarrollo de las Ciencias Sociales y Humanísticas en Salud, Camagüey, Cuba.

Licenciada en Letras. Máster en Cultura Latinoamericana. Doctora en Ciencias Económicas. Profesor titular. Investigador auxiliar. Profesora universitaria. Centro de Desarrollo de las Ciencias Sociales y Humanísticas en Salud Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey. Cuba.

References

1. Bello Calzada D. Intervención educativa sobre educación diabetológica del adulto mayor [Tesis].Camagüey: Universidad de Ciencias Médicas Camagüey; 2008.

2. Díaz Piñera A, Fernández González L, Rodríguez Salvá A, Seuc Jo A, Álvarez Mesa N. Evaluación de la calidad del proceso de atención a los diabéticos tipo 2. Revista Finlay [Internet]. 2020 [citado 27/09/2023]; 10(3). Disponible en: http://revfinlay.sld.cu/index.php/finlay/article/view/748

3. MINSAP Anuario estadístico de salud 2022 [Internet]. La Habana: Dirección Nacional de Registros Médicos y Estadísticas de Salud; 2021. [citado 03/07/ 2023]. Disponible en: https://salud.msp.gob.cu/wpcontent/Anuario/anuario_2021_edici%C3%B3n_2022.pdf

4. Vygotsky S. Obras Completas. La Habana: Editorial Pueblo y Educación. Tomo V; 1989.

5. Calviño Valdés-Fauly MÁ. Buscando una Psicología que piense y sienta como América Latina. Revista cubana de psicología [Internet]. 2022 [citado 24/11/2023]; 3(Especial). Disponible en: http://revistas.uh.cu/psicocuba/article/view/293

6. Lorences González J. Aproximación al sistema como resultado científico. 2005. En de Armas Ramírez N, Marimón Carrazana JA, Guelmes Valdés EL, Rodríguez del Castillo MA, Rodríguez Palacios A ,Lorences González J. Los resultados científicos como aportes de la investigación educativa. Centro de Ciencias e Investigaciones Pedagógicas. Villa Clara: Universidad Pedagógica Félix Varela; 2009.

7. Morales Súarez I del R, Pérez Carrera A, Rojo Pérez N. Ciencia, tecnología e innovación para la salud en Cuba. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2022.

8. Inga LLanéz O del R. La psicoterapia como herramienta de mejora en el tratamiento de la Diabetes. Revista Científica Universitaria [Internet]. 2021 [citado 05/09/2023]; 10 (2). Disponible en: http://portal.amelica.org/ameli/jatsRepo/228/2282279004/index.html

9. Piñate S, Diaz L, Contreras F. Educación terapéutica en pacientes con diabetes y trastornos emocionales. Revista Digital de Postgrado [Internet]. 2020 [citado 08/10/2024]; 9(1). Disponible en: https://doi.org/10.37910/RDP.2020.9.1.e202

10. Licea Puig ME. Diabetes mellitus: Manual de Educación para pacientes y familiares. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2021.

11.León Martínez CA, Alba Pérez L, Troya Gutiérrez AG, Muñiz Casas IC. La musicoterapia como una modalidad terapéutica reguladora de las emociones en las personas prejubilables. Medicentro Electrónica [Internet]. 2021[citado 07/11/2024]; 25 (1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/mdc/v25n1/1029-3043-mdc-25-01-92.pdf

12. Barroso AB, Barroso R, Parra G. Las dinámicas grupales y el proceso de aprendizaje. México DF: Instituto Politécnico Nacional; 2013 [Internet]. Disponible en: https://www.orientacionandujar.es/wp-content/uploads/2016/07/Colecci%C3%B3n-de-din%C3%A1micas-grupales-que-favorecen-el-proceso-de-aprendizaje.pdf

13. Rodríguez Arce MA. Técnicas Participativas. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2008.

14. Artiles Visbal L,Otero Iglesias J, Barrios Osuna I. Metodología de la investigación para las ciencias de la salud. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2015.

15. Hernández Hernández D. Sistema de actividades psicoterapéuticas para el perfeccionamiento de la atención secundaria a los pacientes pediátricos oncológicos [Tesis]. Camagüey: Universidad de Ciencias Médicas Camagüey; 2024.

16.Rodríguez Ramírez R. Intervención educativa sobre diabetes tipo 2 en pacientes del consultorio 2. Cueto. 2021 [Tesis]. Holguín: Universidad de Ciencias Médicas Holguín. Policlínico Universitario Jorge Luis Estevanel Díaz. Cueto; 2021.

Published

2025-03-05

How to Cite

1.
González Blanco M, Falcón Fariñas IN. System of psychoeducational activities for the care of diabetic older adults in the community. Humanid. méd. [Internet]. 2025 Mar. 5 [cited 2025 May 31];25:e2767. Available from: https://humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/2767

Issue

Section

Original articles