Influence of nutritional marketing and advertising on food safety

Authors

Keywords:

food and nutritional health promotion, food publicity, food security.

Abstract

The objective of the research was to diagnose the influence on food safety of nutritional marketing and advertising in students and professors of the Faculty of Applied Sciences, at the University of Camagüey. An analytical study was carried out in the period from May to July 2024. The universe was represented by 107 participants, which included students and professors from the Food Sciences major, as well as professors from the Industrial Engineering major. The sample consisted of 49 students and 16 teachers. Of the empirical methods, a bibliographic review and a survey were used. It is concluded that the influence of nutritional marketing and advertising on students and professors of the Faculty of Applied Sciences has an impact on food safety, especially in the decision, choice and access phase of purchasing food products.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mercedes Caridad García González, Universidad de Camagüey Ignacio Agramonte Loynaz. Camagüey, Cuba.

Licenciada en Educación especialidad Química. Máster en Enseñanza de la Química. Profesor Auxiliar. Universidad de Camagüey Ignacio Agramonte Loynaz. Facultad de Ciencias Aplicadas a la Industria. Departamento de Química.

Humberto Silvio Varela de Moya, Universidad de Camagüey Ignacio Agramonte Loynaz. Camagüey, Cuba.

Máster en Enseñanza de la Química. Licenciado en educación especialidad Química. Profesor Auxiliar. Facultad de Ciencias Aplicadas. Departamento de Química. Universidad de Camagüey Ignacio Agramonte Loynaz. Camagüey, Cuba.

Yolexis Roberta Cardona Soberao, Universidad de Camagüey Ignacio Agramonte Loynaz. Camagüey, Cuba.

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Máster en Ciencias de la Educación. Licenciada en educación especialidad Biología. Profesor Titular. Facultad de Ciencias Aplicadas. Departamento de Ciencia y Tecnología de los Alimentos. Universidad de Camagüey Ignacio Agramonte Loynaz. Camagüey, Cuba.

Rosalesmi Rodríguez Odel, Universidad de Camagüey Ignacio Agramonte Loynaz. Camagüey, Cuba.

Licenciada en Ciencias Alimentarias. Facultad de Ciencias Aplicadas. Departamento de Ciencia y Tecnología de los Alimentos. Universidad de Camagüey Ignacio Agramonte Loynaz. Camagüey, Cuba.

References

1. Kotler P, Keller KL. Dirección de Marketing.DF: Pearson Educación de México; 2006.

2. Gregory T. Gundlach. The American Marketing Association's 2004 Definition of Marketing: Perspectives on Its Implications for Scholarship and the Role and responsibility of Marketing in Society. Journal of Public Policy & Marketing [Internet]. 2007 [cited 20/07/2024]; 26(2). Available from: https://doi.org/10.1509/jppm.26.2.243

3. Colby S, Johnson L, Scheett A, Hoverson B. Nutrition Marketing on Food Labels. Journal of Nutrition Education and Behavior [Internet]. 2010 [cited 18/07/2024]; 42(2). Available from: https://doi.org/10.1016/j.jneb.2008.11.002

4. Aldana Rivera E, Gil Osorio I, Carrero González C, Orostegui Santander M. Marketing y nutrición positiva: una responsabilidad compartida. En: Prieto Pulido R, García Guiliany J, Rincón Quintero Y (eds.) Liderazgo: tendencias emergentes para inspirar la gestión de personas en las organizaciones. Caracas: Ediciones Universidad Simón Bolívar; 2018.

5.Rodríguez MT, Pineda D, Castro C. Tendencias del marketing moderno, una revisión teórica. Revista Espacios [Internet]. 2020 [citado 14/07/2024]; 41(27). Disponible en: https://www.revistaespacios.com/a20v41n27/a20v41n27p26.pdf

6.Guangliang Guo D. Marketing nutricional: Los nuevos paradigmas de consumo alimentario [Tesis]. León: Universidad de León; 2022. [citado 18/07/2024]. Disponible en: https://buleria.unileon.es/xmlui/handle/10612/15104

7.Cárcamo Vergara DR, Salazar AM, Cornejo V, Andrews M, Durán Agüero S, Leal Witt M J. Alimentos ultraprocesados y su relación con la obesidad y otras enfermedades crónicas no transmisibles: una revisión sistemática. Rev Esp Nutr Comunitaria [Internet]. 2021 [citado 14/08/2024]; 27(3). Disponible en:

https://www.renc.es/imagenes/auxiliar/files/RENC-D-20-0046._Revision_ultraprocesados.pdf

8. Sisú MG. Influencia de las publicidades televisivas de alimentos y bebidas no saludables en los hábitos alimentarios de niños y niñas de 6 a 11 años [Tesis]. La Plata: Universidad Nacional de la Plata; 2021. [citado 11/07/2024]. Disponible en: https://doi.org/10.35537/10915/120196

9. Garzón Medina C, Botero Cardona LF. Los significados construidos frente a los mensajes persuasivos de la publicidad de alimentos light, los hábitos saludables y la regulación emocional en jóvenes universitarios de Bogotá. Face [Internet]. 2022 [citado 14/08/2024]; 22(2). Disponible en: https://ojs.unipamplona.edu.co/index.php/face/article/download/1452

10. Estrada Restrepo A, Giraldo Giraldo NA, Deossa Restrepo GC. Inseguridad alimentaria en hogares donde habitan adultos mayores. Rev. Fac. Nac. Salud Pública [Internet]. 2022 [citado 15/07/2024]; 40(1). Disponible en: https://doi.org/10.17533/udea.rfnsp. e342583

11.Anaya Cruz B, García Álvarez A. Reflexiones necesarias sobre seguridad alimentaria en Cuba. InternatIonal Journal of Cuban Studies [Internet]. 2023 [citado 15/07/2024]; 15(1). Disponible en: https://doi.org/10.13169/intejcubastud.15.1.0109 5 PDF

12.Yagüe Lucas MC. La Seguridad Alimentaria y Nutricional: Factores y Metodologías. [Tesis]. España: Universidad Politécnica y Universidad Complutense de Madrid; 2023. [citado 18/07/2024]. Disponible en: https://oa.upm.es/72857/3/TFM_MANUEL_ü_LUCAS.pdf

13.FAO.Organización para la Agricultura y la Alimentación. Declaración de Roma sobre la Seguridad Alimentaria Mundial y Plan de Acción de la Cumbre Mundial de la Alimentación; 1996. [citado 15/06/2024]. Disponible en: https://www.fao.org/DOCREP/003/W3613E00.HTM

14.Grupo de Acción de Alto Nivel de las Naciones Unidas. Food and Nutrition Security for All tthrough Sustainable Agriculture and Food Systems; 2012. [cited 15/06/2024]. Available from: https://www.fao.org/cfs/cfs-hlpe/es

15.FAO.Organización para la Agricultura y la Alimentación. Programa Especial para la Seguridad Alimentaria (PESA) Centroamérica; 2019[citado 15/06/2024]. Disponible en: http://www.fao.org/in-action/pesa-centroamerica/temas/conceptos-basicos/es

16.Colomer Winter A, Aldebarán de Villasante Llaque I. Factores que inciden en un consumo desinformado y una escasa percepción del riesgo a la salud durante el consumo alimenticio en la población de Piura. Revista Universidad y Sociedad [Internet]. 2022 [citado 15/07/2024]; 14(1). Disponible en: https://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202022000100267&lng=es&tlng=es

17. Carbajal Gómez I, Bernui Leo I, Mamani Cruz S. Efectos del programa de escuelas saludables en las prácticas de alimentación de estudiantes de primaria en Santa Anita, Lima- Perú. Revista de Nutrición de la Confelanyd [Internet]. 2018 [citado 15/08/2024]; 5(5). Disponible en: https://issuu.com/coleggiodenutricionistasperucnp/docs/revista_confelanyd_n5/1

18. Carrillo Álvarez E, Cussó Parcerisas I, Muñoz Martínez J. Determinación del coste mínimo para una alimentación sostenible en España al alcance de todos. Revista Española De Nutrición Humana y Dietética [Internet]. 2020 [citado 15/07/2024]; 24(Sup 1). Disponible en: https://www.renhyd.org/renhyd/article/view/1207

19. Marrón Ponce JA, Sánchez Pimienta TG, da Costa Louzada ML, Batis C. Energy contribution of NOVA food groups and sociodemographic determinants of ultraprocessed food consumption in the Mexican population. Public Health Nutr [Internet]. 2018 [cited10/06/2024]; 21(1). Available from: https://doi.org/10.1017/S1368980017002129

20. Restrepo Betancur F. Preferencia por los colores en universitarios de la ciudad de Medellín, Colombia. Anuario Electrónico de Estudios en Comunicación Social “Disertaciones” [Internet]. 2022 [citado 15/06/2024]; 15(1). Disponible en: https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/disertaciones/a.10455

Published

2025-03-05

How to Cite

1.
García González MC, Varela de Moya HS, Cardona Soberao YR, Rodríguez Odel R. Influence of nutritional marketing and advertising on food safety. Humanid. méd. [Internet]. 2025 Mar. 5 [cited 2025 May 31];25:e2788. Available from: https://humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/2788

Issue

Section

Original articles