Guidance for families and early prevention of learning difficulties

Authors

Keywords:

family, learning difficulties, prevention

Abstract

The main problems of children are identified within the family. Therefore, family counseling is essential to prevent learning difficulties. Empowering parents with knowledge about their children's educational and emotional development allows them to identify warning signs and respond promptly. Furthermore, effective communication between educators and families contributes to establishing personalized strategies, that is, those tailored to individual needs. In relation to the aforementioned, this bibliographic review was conducted at the Technological University of the South, Azua, Dominican Repúblic, from Octuber to December 2024, as part of a doctoral thesis project. The objective is to counseling families and the early prevention of learning difficulties.

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Author Biographies

Yesenia Estefanía Figuereo Méndez, Universidad Tecnológica del Sur. Azua, República Dominicana.

Licenciada en Educación Inicial. Máster en Gestión de Centros Educativos.
Directora del Centro de Educación Secundaria "Liceo Profesor Domimgo González".

Georgina Amayuela Mora, Universidad de Camaguey.

Licenciada en Educación, especialidad Psicología-Pedagogía. Doctora en
Ciencias Pedagógicas. Profesora/investigadora del Centro de Estudios para la Educación. Profesora Titular.

Rolando Rodríguez Puga, Hospital Pediátrico de Camaguey.

Doctor en Medicina. Especialista de Primer y Segundo Grado en Higiene y
Epidemiología. Máster en Atención Integral al Paciente Oncológico. Doctor
en Ciencias de la Educación. Profesor e Investigador Titular. Médico epidemiólogo del Hospital Pediátrico de Camagüey.

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Published

2025-07-10

How to Cite

1.
Figuereo Méndez YE, Amayuela Mora G, Rodríguez Puga R. Guidance for families and early prevention of learning difficulties. Humanid. méd. [Internet]. 2025 Jul. 10 [cited 2025 Jul. 11];25:e2912. Available from: https://humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/2912

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