Acceptance and rejection among adolescents in groups of Cuban school children

Authors

Keywords:

adolescence, school group, social acceptance, social rejection.

Abstract

Introduction: Relationships between equals are a topic of great importance, especially during adolescence. The objective of this text is to identify reasons why adolescents are accepted and rejected in high school classrooms. Method: The sample was made up of 645 students belonging to 20 school groups from 10 educational institutions in Havana, during the 2018-2019 school year. The instrument used for data collection was a sociometric questionnaire of direct and unlimited nomination. This instrument was processed from the content analysis carried out on the reasons given by each student, for which qualitative analysis was used. From them, categories were created for their interpretation and analysis. Results: It is shown that the criteria, both in the exercise of the task and in the social aspects, are grouped into seven categories: qualities for social relationships, physical traits, intellectual qualities and / or for the task, benefit of the relationship (individual or mutual towards the task or social aspects), social bond and similarities. Discussion: In the scientific literature and in recent research, it is found that these motives are conditioned by several criteria; in particular, related to sex and the moment of adolescence in which the students are.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Susett de la Caridad Naranjo Pou, Centro de Investigaciones Psicolçogicas y Sociolçogicas

Licenciada en Psicología (2017). Diplomada en Psicología Social (2019). Reserva científica del Grupo de Investigación “Aprendizaje para el cambio” del Centro de Investigaciones Psicológicas y Sociológicas (CIPS).

Jorge Enrique Torralbas Oslé, Facultad de Psicología. Universidad de La Habana

Máster en Psicología Educativa (2017) y Licenciado en Psicología por la Facultad de Psicología Universidad de La Habana (2011). Diplomado en Estudios sobre Adolescencia y Juventud (2015). Jefe del Departamento de Formación Básica de la Facultad de Psicología de la Universidad de La Habana, donde es docente de tres asignaturas. Miembro de la Sociedad Cubana de Psicología, de la Sociedad Interamericana de Psicología y del Foro Internacional para la Innovación Social

Patricia Batista Sardain, Facultad de Psicología, Universidad de La Habana

Licenciada en Psicología (2014). Máster en Psicología Educativa (2018). Profesora Asistente. Departamento de Formación Básica de la Facultad de Psicología de la Universidad de La Habana.

References

Monjas M, Sureda I, García Bacete F. ¿Por qué los niños y las niñas se aceptan y se rechazan? Cultura y Educación [Internet]. 2008 [05/10/1017]; 20(4): 467-492. Disponible en: http://dx.doi.org/10.1174/113564008786542181

Estévez E, Martínez B, Jiménez T. Las relaciones sociales en la Escuela: El problema del rechazo escolar. Psicología Educativa [Internet] 2009 [10/06/2020]; 15(1):45-60. Disponible en: https://journals.copmadrid.org/psed/art/e1696007be4eefb81b1a1d39ce48681b

Molina B, Pulido R, Solbes I. Violencia entre iguales en educación primaria: el papel de los compañeros y su relación con el estatus sociométrico. Psicothema [Internet] 2011 [5/09/2018]; 23(2):245-251. Disponible en: http://www.psicothema.es/pdf/3878.pdf

Torralbas J, Escandón R. Análisis de la cohesión grupal en escuelas de enseñanza media superior especializada en La Habana. Universidad de La Habana [Internet] 2019 [09/09/2019]; 288(1): 105-217. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0253-92762019000200105

Torralbas J, Naranjo S. Cohesión grupal en aulas de enseñanzas de enseñanza media y media superior de La Habana [Internet]. Cuba: Editorial ALFEPSI; 2020. [Fecha de acceso: 02/04/2020]. Disponible en: http://www.alfepsi.org/libro-dinamicas-subjetivas-en-la-cuba-de-hoy/

Rengifo-Macías M, Morales-Intriago J. Modelo de intervención para mejorar la aceptación social en adolescentes. Polo del conocimiento [Internet] 2019 [10/06/2020]; 4(8):190-202. Disponible en: http://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es

Domínguez L. Selección de lecturas. Psicología del Desarrollo: adolescencia y juventud. La Habana: Editorial Félix Varela; 2003

Domínguez L. ¿Me ayudaría la Psicología con mi hijo adolecente? En: Calviño. Descubriendo la Psicología. La Habana: Academia; 2018. pp.232-243

García M, Rosas O. La amistad en secundaria y su influencia en el rendimiento escolar. Universidad Pedagógica Nacional México D.F [Internet] 2009 [09/09/2018]. Disponible en: http://200.23.113.51/pdf/26239.pdf

Festinger, L, Schachter S, Back K. Social pressures in informal groups. New York: Harper; 1950

Piqueras J, Mateu-Martinez O, Rivera-Riquelme M, Espada J, Orgiles M. Aceptación/rechazo social infantil: Relación con problemas emocionales. UNIFÉ [Internet] 2014 [10/06/2020]; 22(2):190-202. Disponible en: https://doi.org/10.33539/avpsicol.2014.v22n2.190

Batista P, Torralbas J. Inclusión educativa: retos para la enseñanza media-superior en Cuba. Temas. 2017; 89-90: 97-103

Batista P, Torralbas J. Construyendo mejores sociedades: los grupos escolares y el proceso de inclusión-exclusión educativa. Actualidades Investigativas en Educación [Internet] 2019 [30/12/2019]; 19 (1): 1-18. Disponible en: https://www.redalyc.org/jatsRepo/447/44759854024/html/index.html

Mendoza B, Maldonado V. Acoso escolar y habilidades sociales en alumnado de educación básica. CIENCIA ergo-sum [Internet] 2017 [11/06/2020]; 24 (2): 109-116. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6046440.pdf

Aumann J, Lanzguerrero S, Velasco P, Domínguez A. Necesidad de aprobación social

y recursos para el desarrollo en adolescentes mexicanos. Enseñanza e Investigación en Psicología [Internet] 2017 [11/06/2020]; 22 (2): 204-211. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=29255774007

Published

2020-10-01

How to Cite

1.
Naranjo Pou S de la C, Torralbas Oslé JE, Batista Sardain P. Acceptance and rejection among adolescents in groups of Cuban school children. Humanid. méd. [Internet]. 2020 Oct. 1 [cited 2025 May 9];20(3):582-605. Available from: https://humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/1703

Issue

Section

Original articles