Writing of medical records as a skill for the dentist

Authors

Keywords:

clinical history, Dentistry, drafting.

Abstract

The clinical history is an official document that requires rigorous drafting, since it contains essential data about the patient and his condition; as well as the treatment and evidence of his evolution. Due to the above, a program is necessary that organizes the stages the student goes through to learn to write it. Therefore, the objective of this text is to present elements of a program that contributes to the development of skills for the writing of clinical history in students of the third year of the Dentistry career. The specialized scientific literature of Cubans and foreigners on the subject was reviewed. Official documents were studied to know the objectives of the professional model of the Dentistry career, as well as the program of the Clinical Propedeutics and Dentistry Semiology subject. Difficulties were found in the students to write medical records and that there is not, at least in the literature consulted, a program that organizes the stages to specify this process. A program is proposed that provides methodological guidelines for this purpose. The program allows students to be protagonists of their learning process of writing the HC and of their self-evaluation. The research constitutes a didactic experience put into practice during the year 2019.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elsy Rosario Almanza Reyes, Universidad de Camagüey Ignacio Agramonte Loynaz. Camagüey.

Licenciada en Educación. Especialidad Español Literatura. Máster en Ciencias de la Educación Superior. Profesora Auxiliar.

Ana Eugenia Vara Delgado, Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey. Facultad de Estomatología. Camagüey.

Doctora en Estomatología. Especialista de Segundo Grado en Periodoncia y de Primer Grado en Estomatología General Integral. Máster en Bioenergética y Medicina Tradicional. Profesora Auxiliar y Consultante.

Idalmis Betancourt Pérez, Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey. Facultad de Estomatología. Camagüey.

Licenciada en Educación. Especialidad Español Literatura. Máster en Cultura Latinoamericana. Profesora Auxiliar.

Lisi Alicia Porro de Zayas, Universidad de Camagüey Ignacio Agramonte Loynaz. Camagüey.

Licenciada en Educación. Especialidad Español Literatura. Máster en Cultura Latinoamericana. Profesora Auxiliar.

References

1. Ministerio de Salud Pública. Dirección Nacional de Estomatología. Programa Nacional de Atención Estomatológica Integral. La Habana, Cuba: MINSAP. [Internet]. 2002 [citado 18/05/2020] Disponible En: http://www.pdcorynthia.sld.cu/Documentos/Programas%20APS/prog%20de%20estomatologia.pdf

2. Ministerio de Salud Pública. Dirección Nacional de Estomatología. Comisión de Carrera. Plan D de la Carrera de Estomatología. La Habana, Cuba: MINSAP; 2011.

3. Martínez Asanza D, Guanche Martínez AS, Clavera Vázquez TJ, Álvarez Rodríguez J. Propuesta de un modelo de historia clínica ambulatoria en la urgencia estomatológica. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2018 [citado 18/05/2020];22(2):301-308. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942018000200012

4. Romero Cabrera AJ, Rivero Berovides JD, Olascoaga Pérez F, Pino Blanco R, Figueiras Ramos B, Del Sol Padrón L G. Aproximación a la historia clínica: una guía MediSur [Internet]. 2010 [citado 18/05/2020];8(5):183-218. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=180020098032

5. Moreno Navarro A, Zagalaz Sánchez ML, González de Mesa C. Didáctica del español con fines médicos y estrategias para el desarrollo de la competencia léxica. Doblele español lengua extranjera. [Internet] 2019 [citado 18/05/2020]; 5: 139-161. Disponible en: https://revistes.uab.cat/doblele/article/view/v5-moreno-zagalaz-gonzalez

6. Camps Mundo A, Castelló Badía M. La escritura académica en la universidad. Revista de Docencia Universitaria [Internet]. 2013 [citado 25/06/2020];11(1):17- 36. Disponible en: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjE2ZSB3qLsAhVDmVkKHQXbCwQQFjAAegQIBRAC&url=https%3A%2F%2Fdialnet.unirioja.es%2Fdescarga%2Farticulo%2F4243793.pdf&usg=AOvVaw0Zw7M9LlTosWSda3HC0qIv

7. Salazar Cabrejos RE. Modelo pedagógico discursivo para el desarrollo del estudiante universitario Chiclayo- Lambayeque 2017 [tesis doctoral]. Lambayeque, Perú: Universidad Nacional Pedro Ruiz Gallo [Internet]. 2019 [citado 25/06/2020]. Disponible en: http://repositorio.unprg.edu.pe/handle/UNPRG/8191

8. Álvarez Sánchez Y. Dificultades que presentan los estudiantes universitarios en la escritura del español en la Universidad de Salle. Bogotá, Colombia. Un estudio exploratorio [tesis doctoral]. España: Universidad de Jaén [Internet]. 2017 [citado 25/06/2020]. Disponible en: http://ruja.ujaen.es/jspui/bitstream/10953/907/3/9788491591313.pdf

9. Álvarez Angulo T, Ramírez Bravo R. Teorías y modelos de producción de textos en la enseñanza y el aprendizaje de la escritura. Didáctica Lengua y Literatura [Internet]. 2006 [citado 29/05/2020];8:29- 60. Disponible en: https://revistas.ucm.es/index.php/DIDA/article/view/DIDA0606110029A

10. Mesías Ratto M E. Las estrategias de aprendizaje metacognitivas y el desarrollo de las competencias discursivas – textuales en estudiantes universitarios, Callao [tesis doctoral]. Lima, Perú: USMP [Internet]. 2018 [citado 29/05/2020]. Disponible en: https://1library.co/document/qmj16k8q-estrategias-aprendizaje-metacognitivas-desarrollo-competencias-discursivas-estudiantes-universitarios.html

11. Ramírez Rodríguez MI, Paneque Escalona T, García Zaldívar ME, García Zaldívar CI. Nivel de aplicación del Consentimiento Informado en residentes de la especialidad Estomatología General Integral. Revista Multimed [Internet]. 2015 [citado 29/05/2020];19(3):131-143. Disponible en: http://www.revmultimed.sld.cu/index.php/mtm/article/view/356/500

12. Chaple Gil A M. Consentimiento informado en tratamientos estéticos dentales. Revista Cubana de Estomatología [Internet]. 2015 [citado 02/09/2020];52(1):85-94. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=378661474011

13. García Peláez SY, Colunga Santos S, Soler Herrera M. Formación de la competencia orientación psicoeducativa en estudiantes de Estomatología. Rev Hum Med [Internet]. 2020 [citado 16/04/ 2020];20(1):[aprox. 21 p.]. Disponible en: http://www.humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/1593

14. Reyes Obediente F, Machado Ramírez EF. Estrategia de educación permanente para la salud bucal del adulto mayor. Rev Hum Med [Internet]. 2020 [citado 1604/2020];20(1):[aprox. 16 p.]. Disponible en: http://www.humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/1580

15. Rodríguez Escobar K, Rondón Vázquez A F, Pérez Guerrero J L, Riverón Carralero W J, Carrasco Feria M A. Efectividad del curso optativo “Generalidades de la Historia Clínica” impartido por alumnos ayudantes a los estudiantes del segundo año de la carrera de Medicina. Edumed Holguín 2018 VII Jornada Científica de SOCECS [Internet] 2018; Universidad de Ciencias Médicas Holguín, Cuba [citado 10/06/2020]. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/331548170_Efectividad_del_curso_optativo_Generalidades_de_la_Historia_Clinica_impartido_por_alumnos_ayudantes_a_los_estudiantes_del_segundo_ano_de_Medicina

16. Almarales Pupo B, Lamorú de la Cruz C L, Almaguer de la Rosa I, Escobar Solís M, Milord Ramírez L, Batista Garcés I, Fernández Banavente B, Sondón lmarales D. Curso de Redacción y Estilo para estudiantes de la cantera Mario Muñoz Monroy. Edumed Holguín 2018 VII Jornada Científica de SOCECS [Internet] 2018; Universidad de Ciencias Médicas Holguín, Cuba [citado 10/06/2020]. Disponible en: http://edumess2018.sld.cu/index.php/edumess/2018/paper/viewFile/106/81

17. Francisco Local A, Speck González M, Pérez García E, Mustelier León E, Bustabad Ruiz D. Guía de evaluación para el examen práctico de la asignatura Operatoria Clínica. Rev Inf Cient [Internet]. 2018 [citado 16/04/2020];97(2):[aprox. 9 p.]. Disponible en: http://www.revinfcientifica.sld.cu/index.php/ric/article/view/1901

Published

2021-04-30

How to Cite

1.
Almanza Reyes ER, Vara Delgado AE, Betancourt Pérez I, Porro de Zayas LA. Writing of medical records as a skill for the dentist. Humanid. méd. [Internet]. 2021 Apr. 30 [cited 2025 May 9];21(1):188-20. Available from: https://humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/1820

Issue

Section

Original articles