Guidance for families of hyperactive children to enhance their individual development

Authors

Keywords:

hyperactivity, family orientation, individual development.

Abstract

Affecting approximately 5 % of the child population, hyperactivity becomes one of the most prevalent disorders in this age group, associated with disorganization in the cognitive and behavioral sphere that manifests itself in all areas of life. The objective of this paper is to design an orientation strategy for families of hyperactive children for their control and development under the guidance of health personnel in order to enhance their individual development and harmony in their familial environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Massiel Machado Diaz, Universidad de Ciencias Médicas.Camagüey. Policlinico Ignacio Agramonte

Especialista de Segundo Grado Medicina. Profesor Auxiliar.

Isabel Cristina Sampayo Hernández, UNIVERSIDAD DE CAMAGUEY IGNACIO AGRAMONTE Y LOYNAZ.

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular.

María de Jesús Hernández Carballé, UNIVERSIDAD DE CAMAGUEY IGNACIO AGRAMONTE Y LOYNAZ.

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular.

María Elena Luis Suazo

Doctora en Medicina. Especialista de Primer grado en Ginecobstetricia.

References

1. Martínez C. Trastorno por déficit de atención con hiperactividad. En O. Rodríguez. Salud mental Infanto-Juvenil. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2008.p.67-69.

2. Ask Mayo Expert. Attention-deficit/hyperactivity disorder. Rochester, Minn: Mayo Foundation for Medical Education and Research; 2017.

3. Mondal S.Attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD).TheChild and Newborn [Internet].2021 [cited 26/1/2022];25(1-4).Available from: http://www.wbap.in/data/Child_Vol_25_No.1-4.pdf#page=23

4. Centers for Disease Control and Prevention. My child has been diagnosed with ADHD ― Now what[Internet].2021. Available from: https://www.psycom.net/adhd-children-diagnosis.

5. Voight RG. Attention-deficit/hyperactivity disorder.In: American Academy of Pediatrics Developmental and Behavioral Pediatrics. 2. ed. Itasc: American Academy of Pediatrics; 2018.

6. Rajah N, Bamiatzi V, Williams N. How childhood ADHD-like symptoms predict selection into entrepreneurship and implications on entrepreneurial performance[Internet].2021[cited 28/1/2022];36(3). Available from:https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S088390262100001X

7. National Resource Center on ADHD. For parents and caregivers[Internet]2015[Accessed 28/1/2022]. Available from: https://chadd.org/for-parents/overview2022.

8. Menéndez Benavente I. Trastorno de déficit de atención e hiperactividad: clínica y diagnóstico. Rev.psiquiatr. psicol niño adolesc. 2001;4(1):92-102.

9. Quintero Olivas D K, Romero Pérez E M, Hernández Murúa J A. Calidad de vida familiar y TDAH infantil. Perspectiva multidisciplinar desde la educación física y el trabajo social. Rev caf UCM [Internet].2021[citado 26/1/2022];22(1).Disponible en: http://doi.org/10.29035/rcaf.22.1.1

10. Bello Escamilla N, Rivadeneira J, Concha Toro M, Soto Caro, A y Díaz Martínez X. Es-cala de Calidad de Vida Familiar: validación y análisis en población chilena. Universitas Psychologica[Internet].2017[citado 26 /1/2022];16(4).Disponible en:https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy16-4.ecv

11. Oliva Feria A Y, Mancebo Ayala R, BetancourtAldana G. La orientación familiar para mejorar las manifestaciones del trastorno por déficit de atención con hiperactividad en los escolares. Santiago[Internet].2017[citado26 /1/2022];(144).Disponible en: https://santiago.uo.edu.cu/index.php/stgo/article/view/2908

12. Ricardo Gato A. La orientación a familias con niñas y niños diagnosticados con trastorno por déficit de atención con hiperactividad[tesis]. Holguín: Universidad de Holguín. Facultad de Ciencias de la Educación. Departamento de Pedagogía- Psicología; 2018.

13. Ochoa J, Vintimilla M. Estrategias Terapéuticas para padres de niños de 6 a 10 años con Diagnóstico de TDAH[tesis].Azuay: Universidad Azuay;2016.

14. Esteban Rodríguez L. Los beneficios de la terapia cognitivo-conducta en niños con TDAH escolarizados en centros ordinarios de Alicante[Internet].Alicante:UNIR;2017[citado 28/1/2022].Disponible en:https://reunir.unir.net/bitstream/handle/123456789/6458/ESTEBAN%20RODR%C3%8DGUEZ,%20LAURA.pdf?sequence=1

Published

2022-05-24

How to Cite

1.
Machado Diaz M, Sampayo Hernández IC, Hernández Carballé M de J, Luis Suazo ME. Guidance for families of hyperactive children to enhance their individual development. Humanid. méd. [Internet]. 2022 May 24 [cited 2025 May 13];22(2):301-10. Available from: https://humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/2313

Issue

Section

Original articles