Perceptions of postgraduate students and professors about the importance and development of management skills

Authors

Keywords:

managerial competencies, competency development, competency perception, graduate program.

Abstract

Introduction: Understanding the perceptions of professors and students regarding the importance and development of competencies is essential for adjusting graduate programs. This study focused on identifying areas of consensus and discrepancy in the perceptions of students and professors in a Master's in Management program regarding the relevance of key managerial competencies. Method: Questionnaires were used to collect data from students and professors about the importance and perceived level of development of the competencies. The data were analyzed using descriptive and inferential statistical methods. The Mann-Whitney U test was used to compare the relevance perceptions between both groups, while the Wilcoxon Signed-Rank Test assessed the differences between the importance attributed and the development perceived by students. Results: The findings showed a high consensus on the importance of competencies such as Strategic Management, Problem-Solving and Decision-Making, Leadership and Motivation, Teamwork, and Negotiation. However, significant differences were found in the perception of the Problem-Solving and Decision-Making competency, with professors valuing it more than students. Students perceived a moderate level of development in most competencies, highlighting a notable disparity between the importance attributed and the development achieved. Discussion: The results are consistent with previous studies, underscoring the universal relevance of these managerial competencies and validating the participants' perceptions. The discrepancy between the importance and perceived development suggests a need to adjust the curriculum of the Master's in Management program to enhance the development of key competencies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mirlandia Odilia Valdés Florat, Universidad de Camagüey Ignacio Agramonte Loynaz

Profesora Titular. Centro de Estudios de Dirección Empresarial y Territorial.

Angela Paula Ramírez Casate, Grupo de Educación a Distancia. Universidad de Granma. Cuba.

Profesora Auxiliar. Grupo de Educación a Distancia.

Calixto Guerra González, Grupo de Educación a Distancia. Universidad de Granma. Cuba.

Profesor Titular. Grupo de Educación a Distancia.

References

1. Miranda Fernández D, Rocha Vázquez M, Matos Olivera A, Dorticós Cedeño LJ. Competencias directivas en cuadros de la dirección municipal de Cienfuegos. Revista de Información para la Dirección en Salud [Internet]. 2021 [citado 10/11/2024];17(35):1-11. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1996-35212021000200004

2. Gómez Mejía LR, Balkin DB, Cardy RL. Gestión de recursos humanos. Quinta Edición. Madrid: Pearson Educación, S.A., Madrid, 2008. Disponible en: https://gc.scalahed.com/recursos/files/r161r/w24764w/Gestion_de_recursos_humanos.PDF

3. Hernández Valdés E. Sistematización de competencias gerenciales de directivos de enfermería en el contexto hospitalario. Revista Cubana de Enfermería [Internet]. diciembre de 2020 [citado 10/11/2024]; 36(4). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0864-03192020000400018&lng=es&nrm=iso&tlng=es

4. Santa Fajardo LM, Macías Ramírez VH, Bom-Camargo YI, Fajardo Calderon CL. Competencias de liderazgo en el proceso de enseñanza aprendizaje de los administradores de empresas de la Universidad de Manizales. Telos: Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales [Internet]. 2021 [citado 10/11/2024]; 23(2):367-90. Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/993/99366775010/html/

5. Sanabria Rangel PE, Ospina Díaz MR, García Carvajal S. Competencias profesionales en el campo de administración: Un análisis curricular para Colombia. AD-minister [Internet]. 2019 [citado 10/11/2024]; (35):5-52. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7212973

6. Corral Ruso R. Formación basada en competencias en la educación superior cubana: una propuesta. Revista Cubana de Educación Superior [Internet]. 2021[citado 10/11/2024]; 40 (2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142021000200019&lng=es&tlng=es

7. García Acosta JG, García González M. La evaluación por competencias en el proceso de formación. Revista Cubana de Educación Superior [Internet]. 2022[citado 10/11/2024];41(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142022000200022&lng=es&tlng=es

8. UNESCO. Marco de competencias de los docentes en materia de TIC UNESCO [Internet]. Francia: UNESCO; 2019. 63 p. Disponible en: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000371024

9. Pérez Pinzón LR. Tecnología Educativa en América Latina. Revisión de definiciones y artefactos. Edutec: Revista electrónica de tecnología educativa. [Internet]. 2022[citado 10/11/2024];(81):122-36. Disponible en: https://www.edutec.es/revista/index.php/edutec-e/article/view/2539

10. Miranda Lorenzo YO, León Reyes Y, González Paris E, Delgado Fernández M, Robaina Rodríguez G. Competencias directivas: una mirada desde la gestión del Hospital Provincial Clínico Quirúrgico Docente “Faustino Pérez”. Revista Cubana de Administración Pública y Empresarial [Internet]. 2023[citado 10/11/2024]; 7(2): e266. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9075710

11. Vega Armas E, Romero Carazas R. Competencias Directivas en Instituciones Educativas. Revista Internacional Tecnológica-Educativa Docentes 2.0 [Internet]. 2024[citado 10/11/2024];17(1):87-97. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9580372

12. Menzala Peralta CC, Ortega Menzala E, Menzala Peralta RM, Solís Trujillo BP. Evaluación basada en competencias en educación superior. Horizontes Rev Inv Cs Edu [Internet]. 2023[citado 10/11/2024]; 7(28): 836-51. Disponible en: http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2616-79642023000200836

13. Codina Jiménez A. 10 habilidades directivas. ¿Cuáles? ¿Para qué? ¿Cómo? Revista Saber, Ciencia y Libertad [Internet]. 2010[citado 10/11/2024]; 5(1):15-36. Disponible en: https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/saber/article/view/1744

14. Meyrán García J. El coeficiente de proporción de rangos (CPR): una alternativa para determinar la validez de contenido y la concordancia entre jueces en escalas Likert. Universidad de los Andes. Facultad de Humanidades y Educación. Centro de Investigaciones en informática y diseño instruccional; 1995. Disponible en: https://books.google.com.cu/books?id=7emQMwEACAAJ

15. Erceg D, Mirosevich V. Modern Robust Statistical Methods An Easy Way to Maximize the Accuracy and Power of Your Research. Am Psychol. 2008;(63):591-601.

16. Rosenthal R. Parametric measures of effect size. En: H Cooper & L V Hedges (Eds), The Handbook of Research Synthesis. Russell Sage Foundation; 1994. p. 231-44.

17. Arévalo Coronel JP, Juanes Giraud BY. La formación de competencias desde el contexto latinoamericano. Revista Universidad y Sociedad [Internet]. 2022[citado 10/11/2024];14(1):517-23. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202022000100517

Published

2024-11-13

How to Cite

1.
Valdés Florat MO, Ramírez Casate AP, Guerra González C. Perceptions of postgraduate students and professors about the importance and development of management skills. Humanid. méd. [Internet]. 2024 Nov. 13 [cited 2025 Jun. 20];24(3):e2741. Available from: https://humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/2741

Issue

Section

Original articles