Teacher development to address diversity in students under conditions of inclusion

Authors

Keywords:

teacher, overcoming, inclusive education

Abstract

Introduction: Teacher development is essential for effective inclusive education. Through appropriate ongoing training, competency assessment, and overcoming barriers, an educational environment that addresses diversity is built. The objective of this text is to present the main results of the evaluation of the primary teacher development process to address diversity in students under conditions of inclusion.

Method: A descriptive, cross-sectional study was conducted at Valentín García Primary School, in the municipality of Padre Las Casas, province of Azua, Dominican Republic, from July to September 2024. The sample consisted of 20 primary school teachers, while the sample consisted of 16 who met the eligibility criteria. The cognitive, instrumental, and attitudinal dimensions were analyzed, along with their respective indicators.

Results: The cognitive dimension was rated as fair because, although indicators were rated as good, the subject was found to be lacking in depth. The instrumental dimension was rated as average, because the indicators comprising it show more of these types of evaluations than good ones. The comprehensive analysis of the attitudinal dimension was rated as good, due to the willingness to transform attention to student diversity into inclusive conditions.

Discussion: There were shortcomings in teacher development that hinder their professional performance. Based on the evaluation, the willingness to transform attention to student diversity into inclusive conditions was confirmed as strength.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Angela Elizabeth Mesa Selmo, Universidad Tecnológica del Sur. Azua. República Dominicana.

Grado en Educación Inicial. Máster en Educación Infantil. Doctoranda en Ciencias de la Educación. Especialista en  Plan Estratégico, Plan operativo y Proyectos. Profesora de Educación Especial en las aulas específicas para la inclusión educativa. Docente de la Maestría en Educación Inicial de la Universidad del Caribe.

Yajaida Madrigal Sierra, Universidad Tecnológica del Sur. Azua. República Dominicana.

Licenciada en Educación, Mención Filosofía y Letras. Máster en Gestión de Centros Educativos, Educación y Tecnología Educativa. Especialista en Ciencias Sociales Aplicadas a la Educación. Técnico docente distrital del Ministerio de Educación. Profesora de la Escuela de Letras Universidad Federico Hernández y Carvajal.

Yoánderson Pérez Díaz, Hospital Pediátrico Docente Provincial Dr. Eduardo Agramonte Piña. Camagüey. Cuba.

Doctor en Medicina. Especialista de Primer Grado en Medicina General Integral y en Higiene y Epidemiolgía. Profesor Auxiliar. Investigador Agregado. Médico Epidemiólogo. Departamento de Epidemilogía Hospitalaria. Hospital Pediátrico Docente Provincial Dr. Eduardo Agramonte Piña. Camagüey. Cuba.

References

1. López M, Avila E. La Educación Inclusiva en el contexto dominicano. Educ. Cont [Internet]. 2021 [acceso: 10/10/2024];7(14):e164. Disponible en: https://educacionencontexto.net/journal/index.php/una/article/view/164

2. González Dotel MA. Actitudes respecto a la atención a la diversidad en estudiantes de educación de la provincia de Santo Domingo. Revie [Internet]. 2020 [acceso: 10/10/2024];7(2):27-36. Disponible en: https://revie.gob.do/index.php/revie/article/view/3

3. Serna Jaramillo AJ, Serna Jaramillo E. Una mirada a la educación inclusiva desde las concepciones de los docentes de educación inicial y educación primaria. Cuad. pedagog. univ [Internet]. 2023 [acceso: 10/10/2024];20(39):145-57. Disponible en: https://cuaderno.wh201.pucmm.edu.do/index.php/cuadernodepedagogia/article/view/493

4. Avila E, Javier I. Atención a la diversidad: una reflexión desde las representaciones sociales en los/as docentes. Educ. Cont [Internet]. 2023 [acceso: 10/10/2024];9(18):e221. Disponible en: https://educacionencontexto.net/journal/index.php/una/article/view/221

5. Ferras Montero J. Enfoque de gestión educativa para promover la inclusión en el primer ciclo de la educación primaria. Rev. Innova Educación Cont [Internet]. 2023 [acceso: 10/10/2024];5(4):22-39. Disponible en: http://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/901

6. Serna Jaramillo AJ, Serna Jaramillo E. Perspectivas sobre la formación inicial de docentes para la educación inclusiva. Cuad. pedagog. univ [Internet]. 2024 [acceso: 10/10/2024];21(41):80-92. Disponible en: https://cuaderno.wh201.pucmm.edu.do/index.php/cuadernodepedagogia/article/view/554

7. Arnaiz Sánchez P, Farías B, Alcaraz S. Implementación de la educación inclusiva en el centro educativo Padre Lamarche de la República Dominicana: un estudio de caso. IJNE [Internet]. 2023 [acceso: 10/10/2024];1(11):137-45. Disponible en: https://revistas.uma.es/index.php/IJNE/article/view/17081

8. Bennasar García MI, Román Santana WM, Martínez Alonzo J, De la Cruz Mena DdC. Educación inclusiva para estudiantes con necesidades específicas con apoyo educativo: Consideraciones ontológicas en los contextos formativos. FIPCAEC [Internet]. 2023 [acceso: 10/10/2024];8(1):364-81. Disponible en: https://www.fipcaec.com/index.php/fipcaec/article/view/780

9. Cruz Picón PE, Hernández Correa LJ. Una reflexión en torno a la educación inclusiva en el aula. Investigiumire [Internet]. 2022 [acceso: 10/10/2024];13(1):57-70. Disponible en: https://investigiumire.unicesmag.edu.co/index.php/ire/article/view/369

10. World Medical Association. Declaration of Helsinki. Ethical Principles for Medical Research Involving Human Subjects. Clin Rev Educ [Internet]. 2013 [acceso: 10/10/2024];310(20);2191-4. Disponible en: https://www.wma.net/wp-content/uploads/2016/11/DoH-Oct2013-JAMA.pdf

11. Idele Armstrong D, Conill Armenteros JA, Salabarría Márquez MC. La superación del maestro para la atención a educandos con discapacidad intelectual en Belice. Mendive [Internet]. 2022 [acceso: 10/10/2024];20(1):196-209. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962022000100196&lng=es&tlng=es

12. Milanés Rodríguez PA. La atención a la diversidad: una visión desde la formación de pregrado de los estudiantes de la Educación Primaria en Cuba. PRCS [Internet]. 2020 [acceso: 10/10/2024];5(10):303-15. Disponible en: https://perspectivasrcs.unr.edu.ar/index.php/PRCS/article/view/358

13. Rodríguez Puga R. Proceso formativo del estudiante de Medicina en la detección de secuelas discapacitantes pos-COVID-19. MEDISAN [Internet]. 2023 [acceso: 10/10/2024];27(6):e4648. Disponible en: https://medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/4648

14. Pérez Díaz Y, Rodríguez Puga R, Alarcón Castillo Y, Casteñeda Torres WA, Proenza Rodríguez R, Alberto Rodríguez Y. La formación del residente de Higiene y Epidemiología sobre las discapacidades por accidentes de trabajo. Rev cuban salud trabajo [Internet]. 2024 [acceso: 10/10/2024];25(3):e718. Disponible en: https://revsaludtrabajo.sld.cu/index.php/revsyt/article/view/718

15. Castillo Guzmán MSB, Vento Alfonso DCR, Puñales Ávila DCL. La profesionalización del maestro primario: atención a educandos con trastornos de conducta. Rcp [Internet]. 2023 [acceso: 10/10/2024];16(3):155-69. Disponible en: https://www.cienciaspedagogicas.rimed.cu/index.php/ICCP/article/view/462

16. Álvarez Bernal MM, Gómez Cardoso ÁL, Núñez Rodríguez OL. la superación del maestro de apoyo para la inclusión de educandos con discapacidad. Rcp [Internet]. 2021 [acceso: 10/10/2024];14(1):13–25. Disponible en: https://www.cienciaspedagogicas.rimed.cu/index.php/ICCP/article/view/282

17. Báez Matos K, Gómez Cardoso AL, Gómez Núñez E, Navarro Gómez MM. La superación profesional del orientador educativo en la prevención de las alteraciones de comportamiento agresivo. Hum med [Internet]. 2024 [acceso: 10/10/2024];24(3):e2683. Disponible en: https://humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/2683

18. González Alonso JÁ, Carballosa González AM, Díaz Quiñones JA, Valdés Gómez ML. La atención a la diversidad cultural: esencialidades para la formación de los profesores de medicina. Rev. Finlay [Internet]. 2024 [acceso: 10/10/2024];14(2):205-14. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2221-24342024000200205&lng=es

19. Marin Suelves D, Pardo Baldoví MI, Vidal Esteve MI, San Martín AÁ. Indagación narrativa y construcción de identidades docentes: la reflexión pedagógica como herramienta de formación docente. REIFOP [Internet]. 2021 [acceso: 10/10/2024];24(2):e469691. Disponible en: https://revistas.um.es/reifop/article/view/469691

20. Rodríguez Puga R, Dueñas Rodríguez Y, Pérez Díaz Y, McDonald Ruano RD. Diagnóstico de la superación profesional en el personal de enfermería del Hospital Pediátrico de Camagüey. Educ. med. super [Internet]. 2023 [acceso: 10/10/2024];37(1):e3594. Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/3594

Published

2025-09-05

How to Cite

1.
Mesa Selmo AE, Madrigal Sierra Y, Pérez Díaz Y. Teacher development to address diversity in students under conditions of inclusion. Humanid. méd. [Internet]. 2025 Sep. 5 [cited 2025 Sep. 13];25:e2859. Available from: https://humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/2859

Issue

Section

Original articles