Diagnosis of guidance for families of children with atypical developmental stages from Primary Health Care

Authors

Keywords:

family orientation, atypical courses, babyhood

Abstract

Introduction: Family counseling from primary health care for the management of atypical developmental stages in early childhood is a priority. This article aims to present the results of the initial diagnosis of family counseling for children with atypical developmental stages in early childhood in the context of Primary Health Care.

Method: A descriptive cross-sectional study was conducted, complemented by a pre-experiment with 21 families of children with atypical developmental stages in early childhood, belonging to the family doctor and nurse referral offices in the municipality of Camagüey, from September 2022 to December 2024. Research methods and techniques such as document analysis, observation, interviews, and surveys were applied. The diagnosis provides quantitative and qualitative data to guide family counseling from Primary Health Care.

Results: Eighty percent of parents are young and inexperienced in their children's education, and the predominant level of education is secondary school. The indicators considered to characterize the motivational, cognitive, and psychoemotional dimensions were assessed as inadequate due to families' insufficient knowledge of their children's specific characteristics.

Discussion: The results corroborate what is stated in the statistical reports. There are gaps in the comprehensive development of children in early childhood with atypical developmental progression, and in this sense, it is necessary for the family to take a leading role in providing guidance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maité Suárez Fernández, 1Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey.

Licenciada en Enfermería. Máster en Urgencias Médicas. Profesora Auxiliar. Aspirante  a Investigadora. Supervisora del Grupo Básico de Trabajo del área de salud Policlínico Ignacio Agramonte.

Yamilet Alarcón Castillo, Universidad de Camagüey Ignacio Agramonte Loynaz.

Licenciada en Educación Especial. Máster en Educación Especial. DrC. Educación. Profesor Titular. CECEDUC. Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey.

References

1-Dupeyron García M, Cabrera Valdés B, Amor Pérez N, González Collera L. La orientación familiar para el desarrollo de la autonomía en niños de la infancia temprana. Revista Conrado [Internet]. 2021 [Citado 12/11/2024]; 17(82): 473-483. Disponible en: https://rc.upr.edu.cu/index.php/rc/article/view/53

2-Ministerio de Salud Pública (MINSAP). Anuario Estadístico de Salud 2019. Dirección de Registros Médicos y Estadística de salud [Internet]. 2020 [Citado 12/11/2024]; Disponible en: http://files.sld.cu/bvscuba/files/2020/05/Anuario-Electr%C3%B3nico-Espa%C3%B1ol-2019-ed-2020.pdf

3-Ministerio de Salud Pública (CUB). Programa del Médico y la Enfermera de la Familia. Departamento de Atención Primaria de Salud. Editorial Ciencias Médicas [Internet]. 2023 [Citado 09/11/2024]; 2da. Ed. Disponible en:http://www.bvscuba.sld.cu/libro/programa-del-medico-y-la-enfermera-de-la-familia-2da-ed/

4-Alarcón Castillo Y. Tendencias en la orientación a la familia del niño con necesidad educativa sensorial en el contexto cubano. Revista Roca [Internet]. 2020 [Citado 05/11/2024]; 14(3): 166–179. Disponible en: http://refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/3084.

5-Castellanos Zamora Y, Benítez Morales A, Arias Araño V, Almenares Quiñones O. Actividades de orientación familiar para los niños del programa educa a tu hijo. Arrancada [Internet]. 2021 [Citado 12/11/2024]; 21(40): 91-107. Disponible en: http://revistarrancada.cujae.edu.cu/index.php/arrancada/article/view/413

6-UNICEF. Protección social inclusiva para la niñez con discapacidad en Latinoamérica y el Caribe. Brian sokol [Internet]. 2023 [Citado 12/11/2024]; e425676: Disponible en: http://www.unicef.org/lac

7-Machado Díaz M, Hernández Carballé MJ, Sampayo Hernández IC, Gómez Fonseca I, Castañeda Marín R, Luis Suazo ME. Superación del médico general para la atención integral a niños con necesidades educativas especiales. EDUMECENTRO [Internet]. 2023 [Citado 09/11/2024];15(1): e2390. Disponible en:http://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/e2390

8-Machado Díaz M, Sampayo Hernández IC, Hernández Carballé MJ, Luis Suazo ME. Orientación a las familias de niños hiperactivos para potenciar su desarrollo individual. Humanidades Médicas [Internet]. 2022 [Citado 09/11/2024]; 22(2): 301-310. Disponible en: http://humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/2313

9-Padilla Meléndez G, Shuguli Zambrano C. Relación entre el nivel de funcionabilidad familiar y conducta violenta en niños. Divulgación Científica de la Universidad Tecnológica de Indoamèrica (Dialnet) [Internet]. 2022 [Citado 09/11/2024]; 11(1): 105-122. Disponible en: http://portalamelica.org/ameli/journal/367/3673285006/

10-Gómez Núñez E, Núñez Rodríguez OL. La orientación educativa a la familia del niño con diagnóstico de disfasia del desarrollo. Revista Transformación [Internet]. 2020 [Citado 11/11/2024]; 12(2): 31-41. Disponible en: https://doaj.org/article/ad7e6b604ff74d0f9b323b9b060655d1

11-Blanco Pinto MB, Fernández Cid HG, Ortega Brenes JA. Problemas comportamentales en la primera infancia. Revista Subjetividad y Procesos Cognitivos [Internet]. 2022 [Citado 11/11/2024]; 26(2): 1-29. Disponible en:https://repositorio.uca.edu.article/view/1852/7310

12-Pérez Martínez VT, de la Vega Pazitkova OT, Alfonso Montero OA. Repercusión familiar de la conducta violenta. Rev. Cub. Med. Gen. Int. [Internet]. 2020 [Citado 12/11/2024]; 36(3): 1-10. Disponible en http://scielo.sld.cu/index.php/mgi/article/view/1561/3038

13-Vargas Fernández M, Cabezas Salmón M, Semanat Ortiz Y, Caballero Rodríguez AN. Orientación familiar en comunidades vulnerables: papel de los factores comunitarios y agentes educativos en Cuba. Maestro y Sociedad [Internet]. 2022 [Citado 12/11/2024]; 19(3): 1030-1038. Disponible en: http://maestroysociedad.ou.edu.cu

14-Rojas Fernández JC, Favier Torres MA. Por el rescate de los principios del Programa del Médico y la Enfermera de la Familia. Revista Información Científica [Internet]. 2020 [Citado 12/11/2024]; 99(2): 102-103. Disponible en: https://revcientifica.sld.cu/index.php/ric/article/view/2755/4311

15-Gómez Núñez E, Núñez Rodríguez OL. La orientación educativa a la familia del niño con diagnóstico de disfasia del desarrollo. Revista Transformación [Internet]. 2020 [Citado 12/11/2024]; 12(2): 31-41. Disponible en: https://doaj.org/article/ad7e6b604ff74d0f9b323b9b060655d1

16-Bermúdez Cevallos GE, Delgado Cedeño LA. Orientación familiar hacia padres con hijos que poseen una necesidad educativa especial. Revista Atlante [Internet]. 2019 [Citado 11/11/2024]; 28(2): e1989. Disponible en: http://eumed.net/rev/2019/07/orientaciòn-familiar-padres.htlm//hdl.handle.net/20.500.11763/atlante1907orientaciòn-familiar-padres

17-Vargas Fernández M, Cabezas Salmon M, Caballero Rodríguez AN. La orientación familiar, su posicionamiento teórico e impacto de la relación familia-comunidad. Edusol [Internet]. 2023 [Citado 12/11/2024]; 23(82): e1729. Disponible en: https://scielo.sld.cu/index.php/edusol/article/view/1729/8091

18-Aguiar Aguiar G, Demothenes Sterling Y, Campos Valdés I. La participación familiar en la inclusión socioeducativa de los educandos con necesidades educativas especiales. Revista Mendive [Internet]. 2020 [Citado 12/11/2024]; 18(1): 120-133. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-69620200000100120&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Published

2025-06-17

How to Cite

1.
Suárez Fernández M, Alarcón Castillo Y. Diagnosis of guidance for families of children with atypical developmental stages from Primary Health Care. Humanid. méd. [Internet]. 2025 Jun. 17 [cited 2025 Jun. 19];25:e2910. Available from: https://humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/2910

Issue

Section

Original articles