Orientation to the family of the child with sensory educational needs of auditory type

Authors

Keywords:

early attention, family counseling, hearing impairment.

Abstract

In the orientation of the family with a child of early childhood with an auditory sensory educational need, it is vital to pay special attention to the stimulation that the child should receive and that promotes development, thereby preventing possible delays or disabilities. Hence, the objective of this text is to present the results of the verification of the current state of the orientation that the child´s family receives with an auditory sensory educational need during the first two years of life so that the early care process at home is effective from the pre-diagnosis stage. The results are part of research project: Improvement of preventive and community work in the different educational levels of the province of Camagüey which takes place at the University of Camagüey in the period between December 2018 and March 2020. In carrying out this work, methods and techniques such as documents analysis, observation, survey, interview and the Family Performance Perception Test. The results of the diagnosis allow quantitative and qualitative data to be available to improve family orientation of the Educate Your Child Program with the participation of the family doctor and nurse.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yamilet Alarcón Castillo, Universidad de Camagüey Ignacio Agramonte Loynaz. Camagüey

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Licenciatura en Educación. Especialidad Educación Especial. Máster en Educación Ambiental. Profesor Auxiliar.

Mirna García González, Universidad de Camagüey Ignacio Agramonte Loynaz. Camagüey

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Licenciatura en Educación. Especialidad Biología. Máster en Investigación Educativa. Profesora Titular.

Ángel Luis Gómez Cardoso, Universidad de Camagüey Ignacio Agramonte Loynaz. Camagüey

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Licenciatura en Educación Especial. Especialidad Logopedia. Máster en Trabajo Social. Máster en Investigación Educativa. . Profesor Titular.

Yensy Yuliet Castillo del Risco, Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey. Camagüey

Licenciatura en Cultura Física, Deporte y Recreación. Máster en Ciencias de la Pedagogía de la Cultura Física y el Deporte.

References

1. Organización Mundial de la Salud. Prevención de la sordera y la pérdida de audición. 70 Asamblea Mundial de la Salud. [Internet]. Ginebra, Suiza; 2017 [citado 25/04/2017]. Disponible en: http://apps.who.int/gb/s/s_wha70.html

2. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. Educación para los Objetivos del Desarrollo Sostenible. [Internet]. Ginebra; Suiza: UNESCO [citado 04/05/2017]. Disponible en: http://books.google.com.cu/books/about/Educaci%C3%B3n_para_los_Objetivos_de_Desarrollo.html?id=QaEzDwAAQBAJ&printseec=frontcover&source=kp_read_button&redir_esc=y

3. Organización de las Naciones Unidas. Convención sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad. [Internet]. Nueva York; 2006 [citado 04/05/2017]. Disponible en: https:/www.ohchr.org/sp/hrbodies/crpd/pages/crpdindex.aspx

4. Ríos González J A. Manual de orientación y terapia familiar. [Internet]. Madrid, España: Asociación Científica y Cultural Iberoamericana; 2014 [citado 04/05/2017]. Disponible en: https://books.google.com.cu/books?hl=es&lr=&id=_Ts4BQAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA1q&dq=info:3s-

5. Tonini Zaccarini F. Estructuras sociales y respeto a la vida y a la familia. Revistas de ciencias y orientación familiar [Internet]. 2015 [citado 04/05/2017];50:173-196. Disponible en: https://summa.upsa.es/viewer.vm?id=0000034549&page=1&search=&lang=es&view

6. Mc Daniel SH, Campbell TL, Seaburn DB. Orientación familiar e atención primaria. Manual para médicos de familias y otros profesionales de la salud. EE.UU: University of Rochester. School of Medicine, 2018.

7. Castro Alegret PL. Las familias, su educación y los derechos del niño. En: Peñate Leyva AI. El derecho a los derechos. [Internet]. La Habana, Cuba: Flacso; 2021 [citado 04/05/2021]. Disponible en: https://scholar.google.es/scholar?hl=es&as_sdt=0%2C5&q=pedro+luis+castro+alegret&oq=pedro+luis+ca#d=gs_qabs&u=%23p%3DiWYkqHiyLDEJ

8. Arés Muzio P. La intervención familiar en las actuales realidades sociales. La Habana: Sexología y sociedad [Internet]. 2014 [citado 04/05/2017];9(22). Disponible en: https://scholar.google.es/scholar?hl=es&as_sdt=0%2C5&q=patricia+ar%C3%a9s+muzio&oq=patricia+ar#d=gs_qabs&u=%23p%3DYDUnOXPEboAJ

9. Gómez Cardoso AL. Experiencias en el diagnóstico e intervención con la familia del niño y de la niña con retraso mental. En: El maestro y la familia del niño con discapacidad. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación; 2014.

10. Arias Beatón G. Una educación para todos y de calidad, una máxima ética y política. Psicol. Esc. Educ [Internet]. 2013 [citado 04/05/2017];18(2). Disponible en: https://doi.org/10.1590/2175-3539/2014/0182870

11. Fernández Rodríguez Y, García Gutiérrez A, Pérez Almaguer R. La orientación familiar como contenido de formación del profesional en la educación prescolar. Memorias de la 10ma Conferencia Científica Interacional de la Universidad de Holguín [Internet]. Holguín, Cuba; 2021 [citado 04/05/2017]. Disponible en: https://eventos.uho.edu.cu/index.php/ccm/cci10/paper/viewPaper/4751

12. Sampayo Hernández IC. Orientación familiar para prevenir las alteraciones del comportamiento en los niños de infancia preescolar. [Tesis doctoral]. Camagüey: Universidad Ignacio Agramonte Loynaz; 2016 [citado 04/05/2017]. Disponible en: https://repositorio.uho.edu.cu/jspui/handle/uho/

13. Moreno Ricard VE, Sampayo Hernández IC, Guerra Castellanos L. La estimulación de la comunicación en la etapa gestacional. Rev Hum Med [Internet]. 2018 [citado 25/02/2021];18(2).Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202018000200356&lng=es.

14. Perpiñán Guerras S. Atención temprana y familia: cómo intervenir creando entornos competentes. [Internet]. España: Narcea Ediciones, 2019 [citado 25/02/2021]. Disponible en: https://scholar.google.es/scholar?start=10&q=atenci%C3%B3n+temprana&hl=es&as_sdt=0,5#d=gs_qabs&u=%23p%3DxzD7rrq5tBIJ

15. Maturell Aguilera A, del Toro Prada JJ, Valiente Sando P. Las nuevas formas de trabajo del tercer perfeccionamiento educacional cubano: un procedimiento para su implementación. Revista Roca [Internet]. 2021 [citado 25/02/2021];17(3). Disponible en: https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/2634

16. Ministerio de Educación de Cuba. Plan educativo de la primera infancia. La Habana: Instituto Central de Ciencias Pedagógicas; 1996.

17. Sampayo Hernández IC, Moreno Ricard VE, Cuenca Díaz MM. Orientación a la familia para la prevención de desviaciones en el desarrollo de niños en la primera infancia. Rev Hum Med [Internet]. 2017 [citado14/12/2017];17(2). Disponible en: https://humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/1065/html_1

18. Véliz Gutiérrez JA, Pérez Díaz N, Sanabria Negrín JG, Concepción Pérez NS, Lorenzo Rodríguez Y. Impacto socioeconómico y extensionista del ingreso domiciliario en la Atención Primaria. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2011 [citado 13/12/2015];15(4). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942011000400011

19. Infantes Domínguez LA, Noguera Núñez K, Suárez Santiesteban D. Fundamentos filosóficos, didácticos y psicopedagógicos del proceso de preparación a la familia de niños sordos. Revista Roca [Internet]. 2017 [citado 13/12/2018];13(3). Disponible en: https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/319

20. Vargas Abella SP. Sensibilización a familias con niños sordos menores de tres años. [Internet]. Colombia: Corporación universitaria Minuto de Dios; 2020 [citado 13/12/2021]. Disponible en: https://hdl.handle.net/10656/12343

21. Molina Mejías E, Díaz Echevarría Y, Rodríguez Rodríguez B. El desarrollo del lenguaje oral de los educandos sordos con implante coclear. Educación y Sociedad [Internet]. 2021 [citado 13/12/2021];19(2). Disponible en: https://scholar.google.es/scholar?start=20&q=familia+ni%C3%B1os+sordos&hl=es&as_sdt=0,5&as_ylo=2017#d=gs_qabs&u=%23p%3DvckUdL8mR-OJ

22. Alarcón Castillo Y, García González MM, Gómez Cardoso AL. Atención temprana al niño con necesidad educativa sensorial de tipo auditiva. Orientación a la familia. REFCalE [Internet]. 2019 [citado 13/12/2021];7(3). Disponible en: http://refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/3084

23. Alarcón Castillo Y, García González MM, Gómez Cardoso AL. Tendencias en la orientación a la familia del niño con necesidad educativa sensorial de tipo auditiva en el contexto cubano. Roca [Internet]. 2020 [citado 13/12/2021];16(1). Disponible en: https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/1462/2578

24. Louro Bernal I, Infante Pedreira O, de la Cuesta Freijomil D, Pérez González E, González Benítez I, Pérez Pileta C [et. al]. Manual para la intervención en la salud familiar. [Internet]. La Habana, Cuba: Editorial Ciencias Médicas; 2002 [citado 22/10/2020]. Disponible en: https://www.studocu.com/cl/document/pontificia-universidad-catolica-de-chile/cuantica-i/manual-para-la-intervencion-en-la-salud-familiar/1215807

Published

2022-03-02

How to Cite

1.
Alarcón Castillo Y, García González M, Gómez Cardoso Ángel L, Castillo del Risco YY. Orientation to the family of the child with sensory educational needs of auditory type. Humanid. méd. [Internet]. 2022 Mar. 2 [cited 2025 Jun. 24];22(1):86-102. Available from: https://humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/2299

Issue

Section

Original articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.