Training for professionals for psychological care and guidance for children and adolescents in a situation of inclusion

Authors

Keywords:

Attention, social inclusion, diagnosis, interprofessional education, psychological orientation

Abstract

Introduction: The article offers reflections, knowledge and comments aimed at the training of professionals working in the different sectors, in an interprofessional education on how to provide care and psychological guidance to children and adolescents in a situation of inclusion, who present special educational needs, associated or not to disabilities, from the execution of an adequate diagnosis and characterization in the school, family and community contexts.

Methods: Theoretical methods were used: logical historical and synthesis analysis; Empirical methods: interview, survey, documentary review and the percentage calculation as a descriptive statistical method. The study period runs from January to December 2021, as part of a research project on the problem executed by the Provincial Directorate of Education in conjunction with the Directorate of the Ministry of Public Health in the province, during the pandemic stage of the 19 COVID.

Results: A proposal of reflections and knowledge is addressed, which allowed training, in the role that corresponds to a professional acting from different sectors in an interprofessional education, in the direction of the diagnosis and characterization processes in the identified universe; to find new knowledge, in the methodological theoretical order, on how to act with opportunity in situations of inclusion.

Discussion: The results were confronted with those of other researchers, which allowed the finding of the importance and news of the investigation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Clay Pérez Jiménez, Dirección Provincial de Educación de Camagüey. Subdirección General. Camagüey.

Licenciado en Educación Especialidad Educación Primaria, Máster en Ciencias de la Educación.

References

1. Borges Rodríguez AS, Orosco Delgado M. Inclusión educativa y educación especial: Un horizonte singular y diverso para igualar las oportunidades de desarrollo. La Habana: Educación cubana; 2014.

2. Gómez Cardoso AL. Entrevista al Dr.C Ángel Luis Gómez Cardoso. Recuperado el 24 de noviembre del 2016 de http:// www.espaciologopédico.com

3. Núñez Rodríguez OL. Modelo pedagógico de atención temprana a las dificultades en el aprendizaje en niños con riesgos biológicos que no impresionan con déficit intelectual. Disertación doctoral no publicada. Camagüey: Instituto Superior Pedagógico “José Martí”; 2011.

4. Taro J. La superación a profesionales de Educación Física para la atención a personas con hemiplejia crónica. Revista Transformación, ISSN: 2077-2955, RNPS: 2098, enero-abril 2019, 15 (1), 94-106. http://www.ucp.cm.rimed.cu/uzine/transformacion/index.html

5. López Salas S. La comunicación kinésica en la formación inicial del maestro logopeda. Transformación, ISSN: 2077-2955, RNPS: 2098, mayo-agosto 2021, 17(2), 268-279. http://www.ucp.cm.rimed.cu/uzine/transformacion/index.html

6. Bernaza Rodríguez GJ, Troitiño Díaz DM, López Collazo ZS. La superación del profesional: mover ideas y avanzar más. La Habana; Cuba: Editorial Universitaria; 2018.

7. Barbón Pérez OG, Añorga Morales J, López Granda CL. Formación permanente, superación profesional y profesionalización pedagógica. Tres procesos de carácter continuo y necesario impacto social. Cubana de Reumatología, 62-68. Recuperado el 12 de octubre del 2018, de http://www.revreumatología.sld.ds.cu

8. Cervera Delgado C, Martí Reyes M. Formación docente para la inclusión y la diversidad: retos y agenda pendiente en México. Revista Atenas Vol. 3 Número 43 julio – septiembre 2018.

9. Echeita Sarrionandia G. “Educación para la inclusión o educación sin exclusiones”. Madrid: Narcea; 2006.

10. Espino Morales L, Álvarez Insua M. La superación del profesional y la inclusión educativa: binomio necesario para la atención a la diversidad. Maestro y sociedad. Revista electrónica para maestros y profesores. ISSN 1815-4867, 15(1) 2018.

11. Vigotsky LS. Obras Completas. Tomo V. La Habana: Pueblo y Educación; 1989.

12. Vigotsky LS. Historia del desarrollo de las funciones psíquicas superiores. Ciudad de La Habana: Científico –Técnica; 1987.

13. Gómez Cardoso AL, Núñez Rodríguez OL. La Educación Especial en Cuba: retos y perspectivas. Conferencia dictada en el VII Encuentro Internacional de Enfermería Cuba-México. Camagüey; 2018.

14. Gómez Núñez E. La superación profesional de los trabajadores sociales del Centro de Diagnóstico y Orientación dirigida a la orientación a las familias de educandos con disfasia. Tesis doctoral inédita. Camagüey: Universidad “Ignacio Agramonte”; 2019.

15. Borges Rodríguez AS. Inclusión educativa y educación especial: Un horizonte singular y diverso para igualar las oportunidades de desarrollo. La Habana: Educación Cubana; 2012.

16. Hidalgo Álvarez L. La superación profesional del maestro primario para la prevención de las alteraciones en el comportamiento agresivo. Tesis doctoral inédita. Camagüey: Universidad “Ignacio Agramonte”; 2019.

17. Galindo Socarrás OE. La superación de los maestros ambulantes dirigida al desarrollo de la motricidad articulatoria en escolares con diagnóstico de disartria.Tesis doctoral. Camagüey: Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”; 2017.

18. Añorga Morales J. Mejoramiento profesional y humano de los recursos laborales y de la comunidad: Educación Avanzada. La Habana: CENESEDA; 2005.

19. Rappoport Redondo S. El docente, los profesionales de apoyo y las prácticas de enseñanza: aspectos clave en la configuración de aulas inclusivas. Universidad Autónoma de Madrid, España: Perspectiva Educacional. Formación de Profesores, octubre 2018, Vol 57(3), pp. 3-27

20. Soldevila Pérez J, Naranjo Llanos M, Muntaner Guasp JJ. Prácticas inclusivas: el rol del docente de apoyo. Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya, España; 2017.

21. Reinoso Porra E, Ramírez Galí E. La inclusión educativa en el contexto de la Educación Cubana. Revista de Investigación, Formación y Desarrollo: Generando Productividad Institucional Vol. 8 Número 3 diciembre 2020. ISSN 1390-9789 https://doi.org/10.34070/rif.v7i1

22. García Loor MA, Pérez Almaguer R, Medina Betancourt A. La formación permanente del profesorado ecuatoriano para la orientación familiar en el contexto de la relación escuela familia. Revista Luz. Año XVIII. (1), pp. 24- 37, enero-marzo, 2019. Edición 78. III Época. ISSN 1814-151X http://luz.uho.edu.cu

23. Guzmán Huayamave k. La comunicación empática desde la perspectiva de la educación inclusiva. Revista Actualidades Investigativas en Educación Vol.18 Número 3 septiembre – diciembre, 2018. https: //doi.org/10.15517/aie.v18i3.34211

Published

2022-10-18

How to Cite

1.
Pérez Jiménez C. Training for professionals for psychological care and guidance for children and adolescents in a situation of inclusion. Humanid. méd. [Internet]. 2022 Oct. 18 [cited 2025 May 13];22(3):557-75. Available from: https://humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/2416

Issue

Section

Original articles