Assessments on the processing of information in research associated with medical specialties

Authors

Keywords:

medical specialties, statistical methods, information processing

Abstract

The present work aims to assess the regularities of the main problems that are evidenced in the use and employment of the dynamics of information processing in research associated with medical specialties, from a selection of theses linked to the specialty of Comprehensive General Medicine and other medical specialties defended in the last 5 years at the University of Medical Sciences of Camagüey. The main results of the documentary review focus on deficiencies in the presentation and interpretation of the nature of the relationships between the variables of the methodological design and the statistical techniques that are used from the design, execution and presentation of the scientific result.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Carlos Hurtado de la Coba, Policlínico docente comunitario “Oscar Primelles Cisneros”. Comunidad “Jesús Suárez Gayol”. Municipio Santa Cruz del Sur.

Especialista de Primer Grado en Medicina General Integral; Instructor

Belkis Domínguez Cepero, Sede Universitaria. Verientes. Camagüey.

Profesora de Matemática.

Jesús Oliva Hernández, Sede Universitaria. Verientes. Camagüey.

Profesor de Matemática.

References

1. Laidlaw A, Aiton J, Struthers J, Guild S. Developing research skills in medical students: AMEE Guide No 69. Med Teach [Internet]. 2012 [cited 20/05/2018]; 34(9): 754-71. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22905661

2. Wickramasinghe DP, Perera CS, Senarathna S, Samarasekera DN. Patterns and trends of medical student research. BMC Med Educ [Internet]. 2013 [cited 03/06/2018]; 13. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24373230

3. Castillo M, Hawes G, Castillo S, Romero L, Rojas AM, Espinoza M, Oyarzo S. Cambio educativo en las Facultades de Medicina. Rev Med Chil [Internet]. 2014 [citado 03/06/2018]; 142(8):1056-60. Disponible en: https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-98872014000800013

4. Gorina A, Alonso I, Zamora L. El Análisis de Datos como herramienta potenciadora de la Coherencia Argumentativa en investigaciones de las Ciencias Sociales. Congreso Internacional Virtual de Enseñanza de las Matemáticas; 18/2/22-24; La Habana. Cuba: Universidad de La Habana; 2018.

5. Ortega Loubon C, Zúñiga Cisneros J, Yau A, Castro F, Barría Castro JM, et al. Producción científica de los estudiantes de medicina de la Universidad de Panamá. iMedPubJournals [Internet]. 2019 [citado 20/05/2021]; 9(3): 1-9. Disponible en: http://www.archivosdemedicina.com/medicina-de-familia/produccincientfica-de-losestudiantes-demedicina-de-launiversidad-depanam.php?aid=621

6 Hurtado F. Un sistema de procedimientos para potenciar el procesamiento de la información en investigaciones de las Ciencias Médicas. XI Congreso Nacional de Matemática y Computación. 18/10/15-19; Matanzas. Cuba: Universidad de Matanzas; 2018.

7 Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Comisión Nacional de Carrera Medicina. Plan de Estudio E de Medicina: Resultado del perfeccionamiento curricular realizado. La Habana: UCMH; 2020.

8. Grover NB. The significance of non-significance. QJM [Internet]. 2018 [citado 02/23/2021];91(9): 647-53. Disponible en: http://qjmed.oxfordjournals.org/content/91/9/647.short

9. Slater J. The Importance of Clinical Research in the Care of the Patient.Canad Med Assoc J. [Internet] 2016 [cited 03/06/2018];86(15): 683-685. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1849002/

10. Restrepo B. Investigación formativa e investigación productiva de conocimiento en la universidad. Nómadas [Internet]. 2017 [citado 12/06/2018]; 18: 195-202. Disponible en: http://nomadas.ucentral.edu.co/nomadas/pdf/nomadas_18/18_18R_Investigacionformativa.pdf

11. Díaz Llanes G. La investigación médica en el ámbito de la atención primaria de salud. Rev Cubana Med Gen Integr [Internet]. 2019 [citado 27/02/2020]; 25(2).Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0864-21252009000200015&script=sci_arttext&tlng=pt

12. Silvar LC. Cultura estadística e investigación científica en el campo de la salud. Madrid: Díaz de Santos, SA; 2019.

13. De Muth JE. Overview of biostatistics used in clinical research. Health Syst Pharm [Internet]. 2019 [citado 02/27/2020]; 66(1): [70]. Disponible en: http://www.ajhp.org/content/66/1/70.short

14. Martínez F. Moving towards a destination: considerations about cohort studies in less than 1000 words. Medwave [Internet]. 2019 [citado 27/02/2020]; 14(1):e5877. Disponible en: http://www.ajhp.org/content/66/1/70.short

15. Silva Ayçaguer LC. Los peligros del lenguaje estadístico. Publicaciones Permanyer; [Internet]. 2019. [citado 03/15/2021]; 20(7): [30] Disponible en: http://lcsilva.sbhac.net/Articulos/200000000000002.Las_peligros_del_lenguaje_estadistico.pdf

16. Moreno Rodríguez MA. El método clínico, las "buenas prácticas clínicas" y el profesionalismo médico. MEDISUR [Internet]. 2019 [citado 03/20/2021]; 8(5):68-74. Disponible en: http://medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/1323/372

17. Puga García A. La formación estadística del profesional de medicina. Ped Univ [Internet]. 2019 [citado 09/15/2021]; 17(4):80-95. Disponible en: http://cvi.mes.edu.cu/peduniv/index.php/peduniv/article/download/44/42

18. Sánchez García AM. El papel de la bioestadística en las ciencias de la salud. 6ta ed. Madrid: McGraw-Hill-Interamericana de España; 2020.

Published

2022-05-09

How to Cite

1.
Hurtado de la Coba JC, Domínguez Cepero B, Oliva Hernández J. Assessments on the processing of information in research associated with medical specialties. Humanid. méd. [Internet]. 2022 May 9 [cited 2025 May 10];22(2):288-300. Available from: https://humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/2318

Issue

Section

Original articles