Influence of COVID-19 on Medical education

Authors

Keywords:

COVID-19, premedical education, Medicine, higher education

Abstract

The purpose of this article is to reveal the main changes generated by the COVID-19 epidemic in the teaching-learning process of the Medicine career. The information was obtained through documentary review of texts, articles, theses, supported by the methods inherent to scientific research. The study was carried out at the Ana Betancourt de Mora Provincial Gynecobstetric University Hospital, in Camagüey during the period between March 2021 and April 2022 and derives from the approach to the background and theoretical and methodological results related to the treatment of the theme that already accumulate in higher education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ignacio Cabrera Figueredo, Servicio de Obstetricia. Hospital Universitario Ginecobstétrico Provincial Ana Betancourt de Mora. Camagüey

Doctor en Medicina. Especialista de Segundo grado en Endocrinología. Profesor Asistente. Aspirante a investigador.

References

1. Sánchez-Mendiola M. La educación médica basada en competencias: ¿santo remedio o vino viejo en nueva botella? Investigación en Educación Médica [Internet]. 2015 [citado 6 de mayo de 2022];4(13):1-2. Disponible en: http://www.redalyc.org/pdf/3497/349736307001.pdf

2. Murphy M. COVID-19 and emergency eLearning: Consequences of the securitization of higher education for post-pandemic pedagogy. Contemporary Security Policy [Internet]. 2020 [citado 6 de mayo de 2022];41(3):492-505.

3. Alemán I, Vera E y Patiño-Torres MJ. COVID-19 y la educación médica: retos y oportunidades en Venezuela. Educ Med [Internet]. 2020 [citado 6 de mayo de 2022];21(4):272---276. Disponible en: https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S1575181320300772

4. Informe CEPAL, OREALC y UNESCO: “la educación en tiempos de la pandemia de COVID-19”. 2020.

5. Zuluaga-Gómez M, Valencia-Ortiz NL. Educación en facultades de medicina del mundo durante el periodo de contingencia por SARSCOV-2. Revista de la facultad de Ciencias de la Salud [Internet]. 2021 [citado 6 de mayo de 2022];24(1): 92-99. Disponible en: https://revistas.unab.edu.co/index.php/medunab/article/view/3942

6. Vidal-Ledo M, Barciela-González-Longoria M, Armenteros-Vera I. Impacto de la COVID-19 en la Educación Superior. Educación Médica Superior [Internet]. 2021 [citado 22 mayo 2022]; 35 (1) Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2851

7. Delgado García G. Desarrollo histórico de la enseñanza médica superior en Cuba desde sus orígenes hasta nuestros días. Educ Med Super [Internet]. 2004 [citado 22 mayo 2022];18(1).

8. Salas Perea R, Salas Mainegra A. La educación médica cubana. Su estado actual. Revista de Docencia Universitaria [Internet]. 2012 [citado 6 de mayo de 2022];10: 293 –326.

9. Linares-Tovar F, López-Palmero C, Abreus-Ponvert Y. Desarrollo histórico de la Enseñanza Médica Superior en Cuba de 1959 a 1989. Medisur [Internet]. 2014 [citado 22 mayo 2022];13(1). Disponible en: http://www.medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/2736

10. Delgado Varela IC, Piña Loyola CN. Enfoque Creativo del Proceso Docente Educativo. Rev Electro Pedag [Internet]. 2009 [citado 22 mayo 2022].

11. Rodríguez Ramos JF, Boffill Corrales A, Fernández Montequin ZC, Herrera García A, Conchado Martínez JH. Factores de riesgo de las urgencias hipertensivas: Policlínico "Raúl Sánchez", 2008. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2009 [citado 22 mayo 2022];13(2):32-43.

12. Vela-Valdés J, Salas-Perea RS, Quintana-Galende ML, Pujals-Victoria N, González Pérez J, Díaz Hernández L, et al. Formación del capital humano para la salud en Cuba. Rev Panam Salud Pública [Internet]. 2018 [citado 6 de mayo de 2022];42. Disponible en: http://iris.paho.org/xmlui/handle/123456789/34904

13. Palés Argullós J, Gomar-Sancho C. Repercusiones de la COVID-19 en la educación de los médicos: la formación de grado (II). FEM [Internet]. 2020 [citado 6 de mayo de 2022];23(4):161-166. Disponible en: 2014-9832-fem-23-4-161.pdf (isciii.es)

14. Núñez-Cortés JM. Influencia de la pandemia por COVID-19 en la formación médica. Rev. Med. Cine [Internet]. 2020[citado 6 de mayo de 2022];16(e):25-31. Disponible en: https://revistas.usal.es/index.php/medicina_y_cine/article/view/rmc202016e2531

15. Samaraee AA. The impact of the COVID-19 pandemic on medical education. British Journal of Hospital Medicine [Internet]. 2020 [citado 6 de mayo de 2022];81(7).

16. Vergara de la Rosa E, Vergara Tam R, Alvarez Vargas M, Camacho Saavedra L, Galvez Olortegui J. Educación médica a distancia en tiempos de COVID-19.

17. Rodríguez Castro M. La educación médica en tiempos del COVID-19. Rev Med Hered [Internet]. 2020 [citado 6 de mayo de 2022];31:143-147. Disponible en: https://revistas.upch.edu.pe/index.php/RMH/article/view/3802

18. Barriga Domínguez MM, Valenzuela Bodenburg P. Educación médica en tiempos de pandemia por COVID-19. Revista Confluencia [Internet]. 2021 [citado 6 de mayo de 2022];4(1), 94-97.

19. Díaz-Quiñones J, Valdés-Gómez M. La pandemia de COVID 19 y sus implicaciones en la concepción, diseño e instrumentación didáctica de la educación médica superior cubana. Medisur [Internet]. 2020 [citado 2022 May 12]; 18(3):[aprox. 10 p.]. Disponible en: http://medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/4677

20. Zuluaga-Gómez M. Valencia-Ortiz NL. Educación en facultades de medicina del mundo durante el periodo de contingencia por SARS-COV-2. Med UNAB. 2021;24(1): 92-99. doi: https://doi.org/10.29375/01237047.3942

21. Herrera-Añazco P, Toro-Huamanchumo CJ. Educación médica durante la pandemia del COVID -19: iniciativas mundiales para el pregrado, internado y el residentado médico. Acta Med Peru. 2020;37(2):169-75. doi: https://doi. org/10.35663/amp.2020.372.999

22. Hernández Galvez Y, López Arbolay O, Fernández Oliva B. Nueva realidad en la educación médica por la COVID-19. Educación Médica Superior. 2021;35(1):e2643.

23. Abreu-Hernández LF, León-Bórquez R, García-Gutiérrez JF. Pandemia de COVID-19 y educación médica en Latinoamérica. FEM [Internet]. 2020 [citado 2022 May 12];23(5):237-242. Disponible en: https://www.educacionmedica.net/sec/verRevista.php?id=4447a1399a54257361134

Published

2022-10-18

How to Cite

1.
Cabrera Figueredo I. Influence of COVID-19 on Medical education. Humanid. méd. [Internet]. 2022 Oct. 18 [cited 2025 May 10];22(3):689-703. Available from: https://humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/2393

Issue

Section

Review articles