Social prevention in the professional training of political leaders from a curricular strategy

Authors

Keywords:

leader, curriculum strategy, professional training, social prevention

Abstract

Introduction: In view of the insufficient treatment of social prevention, from the disciplines that are developed in the Bachelor's Degree in Social Sciences for Political Cadres, this article aims to expose a curricular strategy for social prevention in the professional training of political leaders in the Bachelor's Degree in Social Sciences for Political Cadres, which includes the dimensions and indicators to assess its implementation. Method: A quantitative qualitative research was carried out between February and November 2024, with the participation of 16 teachers and 61 students. Theoretical methods were used: the analytical-synthetic and system approach, and empirical: the review of documents, focus group and surveys to obtain evaluation criteria regarding the relevance of the results of the study. Results: The main publications and potentialities for the curricular treatment of social prevention and curricular strategies in undergraduate vocational training were identified. The need for interdisciplinary work and its social contextualization was confirmed. The application of the strategy was submitted to the evaluation of students and teachers, through a survey, with favorable results. Discussion: The correspondence of the previous studies with the results obtained was assessed, with respect to the structure of the curricular strategy for social prevention in the professional training of political leaders. A set of theoretical-methodological aspects were declared, with an integrating projection in the curricular strategy for social prevention in the professional training of political leaders.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jenny Ruiz Rodríguez, Facultad del Partido Comunista de Cuba “Cándido González Morales” Camagüey.

Licenciada en Educación. Especialidad de Marxismo Leninismo e Historia. Máster en Educación. Profesora Auxiliar. Vicedecana Docente.

Yuneisys Ramos Vázquez, Comité Provincial. Partido Comunista de Cuba. Camagüey.

Licenciada en Cultura Física. Miembro del Buró Provincial del PCC.

Jorge García Ruiz, Universidad de Camagüey "Ignacio Agramonte Loynaz"

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Emérito. Profesor Titular. Centro de Estudios de Ciencia de la Educación.

References

1.Morales I, Cruz Y. El proceso de formación del profesional en la Educación Superior cubana. Rev Atlante Cuad Educ Desarro [Internet]. 2018 [citado 10/5/2024]; Disponible en: https://www.eumed.net/rev/atlante/2018/04/formacion-profesional-cuba.html#google_vignette

2. Ministerio de Educación Superior. Documento Base para la Elaboración del Plan de Estudio "E". La Habana: MES [Internet]. 2016 [citado 10/6/2024]; Disponible en: https://docplayer.es/96717918-Documento-base-para-el-diseno-delos-planes-de-estudio-e.html

3. Martínez Moreno AR, Alonso Gatell A, Pérez Ramírez E. La formación integral del estudiante universitario desde un enfoque sociocultural. Revista Cubana de Educación Superior [Internet]. 2021 [citado 15/6/2024]; 40 (2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rces/v40n2/0257-4314-rces-40-02-e1.pdf

4. Rodríguez Abreu RÁ, Paneque Vázquez ML. La formación para el desarrollo sostenible. Una propuesta curricular en la carrera de arquitectura. Referencia Pedagógica [Internet]. 2022 [citado 10/10/2024]; 10 (2): 156-70. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2308-30422022000200156&script=sci_arttext

5. García J, González I, Rodríguez A. Las estrategias curriculares en la formación integral del profesional universitario. Atenas [Internet]. 2021 [citado 16/10/24]; 2 (54): 204-17. Disponible en: http://atenas.umcc.cu/index.php/atenas/article/view/81

6. Suárez N, Martínez A, Gudberto D. Interdisciplinariedad y proyectos integradores: un desafío para la universidad ecuatoriana. Perspectiva Educacional [Internet]. 2018 [citado 25/6/24]; 57 (3): 54-78. Disponible en: https://www.semanticscholar.org/

7. Salvatierra L, Cedeño M. Medidas de prevención social presentes en el sector Los Cerezos de la parroquia Andrés de Vera del cantón Portoviejo. Rev Cienc Humaníst Soc ReHuso [Internet]. 2019 [citado 3/4/2024]; 4 (3): 1-12. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=673171023001

8. Curbelo D, Rodríguez N. Estrategia de prevención social para jóvenes desvinculados del estudio y el trabajo. Avances [Internet]. 2019 [citado 27/5/2024]; 21 (4): 10-12. Disponible en: http://www.ciget.pinar.cu/ojs/index.php/publicaciones/article/view/489/158

9. Luis R. Fundamentos teóricos y metodológicos sobre la prevención social. Rev Pedagogía Profesional [Internet]. 2022 [citado 18/7/2024]; 20 (4). Disponible en: http://revista.ucpejv.edu.cu/index.php/rPProf

10. Hernández Suárez D, Rodríguez Acosta Y, Hernández Suárez D, Tápanes Acosta M. Las estrategias curriculares en función de la formación integral del egresado de las ciencias médicas. Edumecentro [Internet]. 2022 [citado 28/6/2024]; 14. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/edu/v14/2077-2874-edu-14-e1729.pdf

11. Hernández Morales MM, Sánchez Elías H. La estrategia curricular de educación ambiental desde la clase de Filosofía. EduSol [Internet]. 2022 [citado 11/7/2024]; 22 (78): 157-68. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/eds/v22n78/1729-8091-eds-22-78-157.pdf

12. Sandrino Sánchez M, Hernández Suarez N, Madraso Calzadilla Y, Valdés Duarte L, Dopico Ravelo D. Implementación de estrategias curriculares en la asignatura Propedéutica Clínica y Semiología Médica. Rev Cienc Médicas Pinar del Río [Internet]. 2020 [citado 23/9/2024]; 24 (1): 152-61. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rpr/v24n1/1561-3194-rpr-24-01-152.pdf

13. Hernández-Sampieri R, Mendoza CP. Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. 1ra ed. México: McGRAW-HILL INTERAMERICANA EDITORES, S.A. de C.V [Internet]. 2018 [citado 23/9/2024]; Disponible en: http://repositorio.uasb.edu.bo/handle/54000/1292

14. Padilla R, Trejo F. Estrategia curricular para el modo de actuación en entrenamiento deportivo en el licenciado en Cultura Física. Rev Arrancada [Internet]. 2023 [citado 3/5/2024]; 23 (44): 80-98. Disponible en: https://revistarrancada.cujae.edu.cu/index.php/arrancada/article/view/542

Published

2025-03-27

How to Cite

1.
Ruiz Rodríguez J, Ramos Vázquez Y, García Ruiz J. Social prevention in the professional training of political leaders from a curricular strategy. Humanid. méd. [Internet]. 2025 Mar. 27 [cited 2025 May 17];25:e2838. Available from: https://humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/2838

Issue

Section

Original articles