Perceptions of adolescent sexuality from a primary school in southern Chile

Authors

Keywords:

sexuality, conceptions, education.

Abstract

Introduction: In Chile, the worries are multiple as for the treatment of the sexuality and its ambiences, which has provoked tensions both in the political thing and in the educational thing. For it, the objective of the present study is to analyze the adolescents´ conceptions on sexuality and their relation with the school curriculum. Method: A qualitative investigation was carried out during the period 2018, in a elementary school of Castro's commune, Region of The Lagos, Chile. A sample of 25 students was selected, 15 of the feminine sex and 10 of the masculine sex of between 12 and 14 years, which were studying 7 ° year of elementary education. There were used techniques of free association of words, focus group, and the information triangulation as main analysis methodology. Results: it was observed that the conceptions of the students with regard to the sexuality appear in a structured way and that it is restricted to the school curriculum. It was concluded that the conceptions of the sexuality of the students are identified only with the sexual relations and in particular with the sexual act. A weak position is evident with regard to the autonomy on the pleasant and responsible exercise of sexuality. This is caused by the poor information management about sexuality. The students showed interest in sensitive topics like the homosexuality, the pregnancy and the infections of sexual transmission. Discussion: the results confront with budgets and investigators' suggestions of the topic that they answer to the needs of the adolescent students to strengthen the sex education in the elementary school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daniela Fabiola Barria Díaz, Instituto de Ciencias de la Educación. Facultad de Filosofía y Humanidades. Universidad Austral de Chile.

Magister en Educación. Profesora de Biología y Ciencias de la Naturaleza. Licenciada en Ciencias Biológicas. Profesora adjunta.

Ángela Niebles Gutierrez, Instituto de Ciencias de la Educación. Facultad de Filosofía y Humanidades. Universidad Austral de Chile.

Magister en Desarrollo Humano. Psicóloga. Profesora adjunta.

References

1.Beauvoir, S. (1942). El segundo sexo. La experiencia vivida. Ediciones Leviatán. Buenos Aires.

2.Bejarano F., Martínez, I., y Blanco, M. (2019). Coeducar hoy. Reflexiones desde las pedagogías feministas para la despatriarcalización del curriculum. Tendencias Pedagógicas, 34, pp. 37-50. doi: 10.15366/tp2019.34.004

3. Butler, J. (2002). Cuerpos que importan. Sobre los límites materiales y discursivos del “sexo”. Primera edición. Editorial Paidós. Buenos Aires.

4. Briones, G. (2002). Epistemología de las Ciencias Sociales. ARFO Editores e Impresores Ltda. Bogotá.

5.Canales, M. (2006). Metodologías de Investigación Social. Inducción a los oficios. LOM Ediciones. Santiago.

6. Campagnoli, M. (2018). Epistemologías críticas feministas: Aproximaciones actuales. Descentrada, 2 (2), e047. En Memoria Académica. Disponible en: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.8897/pr.8897.pdf

7. Díaz, A. Sugg, C., Valenzuela, M. (2004). Embarazo en la adolescencia. Educación sexual y anticoncepción previa. Revista SOGIA, 11(3):79-83

8. Foucault, M. (1987) Historia de la sexualidad. Madrid: Siglo XXI

9. Freire, 1979. Pedagogía del Oprimido. 15 ª ed. (1ª edición: 1970). Madrid: Siglo XXI de España Editores S.A.

10. Galaz, C., Troncoso, L. y Morrison, R. (2016). Critical Views on Educational Intervention in Sexual Diversity. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 10(2), 93-111.

11. Martínez, I. (2018). Pedagogías Feministas: estrategias una educación emancipadora y decolonial. Momento: diálogos em educação. E-ISSN 2316-3100, v. 28, n. 3, p. 350-365.

12. Ministerio de Educación. (2015). Planes y Programas de estudio Ciencias Naturales.

13. Montenegro A. Hernán. (2000). Educación sexual de niños y adolescentes. Rev. méd. Chile [Internet]. Jun [citado 2019 Abr 23]; 128(6): 571-573. Disponible en: http://dx.doi.org/10.4067/S0034-98872000000600001.

14. Montero, A., González, E. y Molina, T. (2008). Salud sexual y reproductiva de los y las adolescentes en Chile. Revista Chilena Salud Pública. Vol 12 (1): 42-47.

15. Montero V Adela. (2011). Educación sexual: un pilar fundamental en la sexualidad de la adolescencia. Rev. méd. Chile [Internet]. Oct [citado 2019 Abr 23]; 139(10):1249-1252. Disponible en: http://dx.doi.org/10.4067/S0034-98872011001000001.

16. Molina, L. (2009). Hacia una educación integral. Los elementos clave en la escuela de la vida. Barcelona: Erasmus Ediciones

17. Molina, l., Torrivilla, R., Sánchez, G. (2011). Significado de la educación sexual en un contexto de diversidad de Venezuela. Disponible http://www.redalyc.org/articulo.oaid=293122834019

18. Morgade, G., Fainsod, P., González del Cerro, C., & Busca, M. (2016). Educación sexual con perspectiva de género: reflexiones acerca de su enseñanza en biología y educación para la salud. Bio-grafía, 9(16), 149.167. https://doi.org/10.17227/20271034.vol.9num.16bio-grafia149.167.

19. Olivera, C., Bestard, A., Fell, L., Brizuela, S. y Bujardón, A. (2014). Estrategia educativa sobre sexualidad sana en adolescentes. Humanidades Médicas. 14. 629-645.

20. Stake, R. (1998). Investigación con estudios de casos. Segunda Edición. Ediciones Morata. Madrid.

21. Torres, M. y otros. (2011). Educación de la sexualidad y prevención de las ITS y el VIH/SIDA desde los enfoques de género, de derechos y sociocultural. Orientaciones metodológicas formación del personal pedagógico. Edición Molino Trade.

22. Valencia, N. y Solera, F. (2009). Necesidades de aprendizaje para la sexualidad de jóvenes entre 10 y 19 años en el caribe colombiano. Rev. Investigación & Desarrollo. 17 (1).

Published

2020-04-26

How to Cite

1.
Barria Díaz DF, Niebles Gutierrez Ángela. Perceptions of adolescent sexuality from a primary school in southern Chile. Humanid. méd. [Internet]. 2020 Apr. 26 [cited 2025 May 12];20(1):48-65. Available from: https://humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/1531

Issue

Section

Original articles