Theoretical systematization about professional training as a process of appropriation of culture

Authors

Keywords:

vocational training, culture, linguistic awareness.

Abstract

The article highlights the training of the professional as a process of appropriation of the culture that requires the planned action of the teacher with a guiding sense and the linguistic training to do so, from his linguistic awareness to use the language in enculturation with an exhaustive criterion. inherent in the training process. A tour is made, for what is considered dimensions for the global understanding of the system with which the appropriation of culture is built - deconstructed: language and its structural units, with emphasis on the lexical system and its main models; hence, the objective of presenting the results of a theoretical systematization on the treatment of these contents in higher education is inherent to this text. The results that are exhibited derive from a line of research that the author has developed thirty-five years ago, as a teacher and researcher in higher education, in which her doctoral thesis is also inscribed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María Teresa Machado Durán, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, Puebla.

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Licenciada en Educación. Especialidad Español Literatura. Profesora Titular. Investigadora Titular.

References

1. UNESCO. Conferencia Mundial de Educación Superior [Internet] 2022 mayo 18-20; Barcelona, España; 2022 [citado 07/06/2022]. Disponible en: https://www.iesalc.unesco.org/2021/08/02/mayo2022-iii-conferencia-mundial-de-educacion-superior-whec/

2. Lotman LM, Guzmán R. La biografía literaria en el contexto histórico-cultural (la correlación tipológica entre el texto y la personalidad del autor). Signa: Revista de la Asociación Española de Semiótica [Internet]. 1995 [citado 07/06/2022];4. Disponible en: https://revistas.uned.es/index.php/signa/article/view/33109

3. Vargas Vergara, Montserrat y Aragón, Lourdes (coord.) Los objetivos de desarrollo Sostenible: hoja de ruta en la educación del siglo XXI. Innovación docente en la formación de profesionales [Internet]. Barcelona, España: Editorial Octaedro S.L; 2021 [citado 07/06/2022]. Disponible en: https://octaedro.com/wp-content/uploads/2021/04/16263.pdf

4. Machado, MT. Sistema léxico: reconceptualización de su estructura, unidades y funciones. La Habana: Editorial Educación Cubana, 2008, 120 p

5. Álvarez, C. Fundamentos teóricos de la dirección del proceso docente educativo en la Educación Superior Cubana. La Habana, Cuba: MES, 1990.

6. Erdakova V, Petrova S, Baghdasaryan S, Malkova J. Derechos académicos de los estudiantes en la trayectoria educativa del futuro. En: Cultura profesional del especialista del futuro [Internet]. Rusia: Universidad Politécnica de San Petersburgo Pedro el Grande; 2018 [citado 07/06/2022]. Disponible en: https://www.europeanproceedings.com/book-series/EpSBS/books/vol51-pcsf-2018/

7. Montes Giraldo JJ. Dialectología general e hispanoamericana. Bogotá: Editorial Publicaciones del Instituto Caro y Cuervo, 1987.

8. Ruiz L. Formación Integral: Desarrollo intelectual, emocional, social y ético de los estudiantes. Revista Universidad de Sonora. [Internet]. 2007. [citado 07/06/2022];19. Disponible en: http://www.revistauniversidad.uson.mx/revistas/19-19articulo%204.pdf

9. Caesar M, Umberto Eco: Filosofía, semiótica y la obra de ficción. Oxford, Inglaterra: Polity Press; 2013.

10. Hymes D. The scope of sociolinguistics. Sociology of Language [Internet] 2020 [cited 07/06/2022];(263). Available from: http://dx.doi.org/10.1515/ijsl-2020-2084

11. Gómez Remedio G, Borrero Ochoa VV, Vargas Suárez S, Velázquez Reyes Y. Consideraciones teóricas sobre la competencia sociocultural en la carrera Lenguas Extranjeras. Dilemas contemporáneos: Educación, Política, Valores [Internet]. 2022 [citado 01/06/2022];;IX(3). Disponible en: en: https://dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view/3186

12. Vigotski LS. Pensamiento y lenguaje. Teoría del desarrollo cultural de las funciones psíquicas [Internet]. Barcelona: Ed. Fausto; 1995 [citado 01/06/2022]. Disponible en: https://abacoenred.com/wp-content/uploads/2015/10/Pensamiento-y-Lenguaje-Vigotsky-Lev.pdf .

13. Mosquera Castro E, Sobrino-Freire I, Carballal Miñán P, Muriano Rodríguez MM. De la memoria popular a las aulas: una propuesta para la formación lingüística y literaria del profesorado de educación infantil y primaria. RUC [Internet] 2018 [citado 08/06/2022];28. Disponible en: https://ruc.udc.es/dspace/handle/2183/23963

14. López PENA Z. Fomento de la concienciación lingüística del profesorado en formación. Estudio de caso. Cuadernos de Lingüística Hispánica [Internet]. 2019 [citado 07/06/2022];34. Disponible en: http://www.scielo.org.co/pdf/clin/n34/0121-053X-clin-34-157.pdf

15. Bauer L. English word formation. Cambridge: Editorial. University Press, 1983.

Published

2022-07-22

How to Cite

1.
Machado Durán MT. Theoretical systematization about professional training as a process of appropriation of culture. Humanid. méd. [Internet]. 2022 Jul. 22 [cited 2025 May 10];22(3):511-23. Available from: https://humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/2394

Issue

Section

Original articles