Community Integral Medicine Students' Formation during the confronting the COVID-19

Authors

Keywords:

community activity, COVID-19, comprehensive training, community comprehensive medicine, technology.

Abstract

An observational, descriptive and cross-sectional study was carried out in collaboration between Cuban and Venezuelan professionals involved in the direction of the training process of the Comprehensive Community Medicine career at the Hugo Rafael Chávez University of Health Sciences, with the purpose of assessing the impact of the community activity in the comprehensive training of Comprehensive Community Medicine students in the confrontation with COVID-19 in Falcón State, from February to September 2020. The universe is represented by 508 students from the Comprehensive Community Medicine career and The sample consisted of 244 students who joined community activities in the fight against COVID-19. Participatory observation and daily reports of research activity, documentary review, survey and descriptive statistical techniques were used using summary measures such as average, percentage, which allowed the search remains and information processing, the main results obtained were the transformation of the pedagogical personnel at the different levels of management and the organization of the system of influence on the students, the introduction of a new style of work in order to raise the quality of the process educational teacher from distance education, the integration of students into community activities in the contingency and its impact on the comprehensive training of future health professionals and the solution of health problems in the communities of the territory.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alfredo de Jesús Hernández Pérez, Facultad de Ciencias Médicas. Guantánamo.

Licenciado en Educación. Máster en Ciencias de la Educación. Profesor Auxiliar.

Jorge Luis Cabrera Cruz, Centro de Desarrollo de las Ciencias Sociales y Humanísticas en Salud. Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey. Camagüey.

Licenciado en Educación. Especialidad Lengua Rusa. Profesor de Informática. Máster en Ciencias de la Educación. Profesor e Investigador Auxiliar.

Yessica Coromoto Colina Marrufo, Universidad de Ciencias de la Salud Hugo Rafael Chávez Frías. Estado Falcón.

Doctora en Medicina. Responsable del Programa Nacional de Formación en Medicina Integral Comunitaria. Núcleo Falcón.

Gipsy de los Ángeles Pérez Hechavarría, Policlínico Docente Municipal. Santiago de Cuba

Doctora en Medicina. Especialista en Segundo Grado en Medicina General Integral. Máster en Longevidad Satisfactoria. Profesora Auxiliar.

Aramis Garcell Vega, Hospital Ambrosio Grillo Portuondo. Palma Soriano. Santiago de Cuba

Doctor en medicina. Especialista en Primer Grado en Medicina Interna.

References

1. Universidad de las Ciencias de la Salud. Documento Rector. Carta de Presentación de la Universidad de las Ciencias de la Salud Hugo Chávez Frías. [Internet]. Venezuela: Universidad de las Ciencias de la Salud; 2017 [citado12/07/2020]. Disponible en: https://isbn.cloud/9789807854009/documento-rector-carta-de-presentacion-de-la-universidad-de-las-ciencias-de-la-salud-hugo-chavez/

2. Rodríguez MC. Boletín oficial de la Universidad de las Ciencias de la Salud Hugo Chávez Frías No 7 NotiUCS [Internet]. 2020 [citado12/07/2020]. Disponible en: http://www.inhrr.gob.ve/portal_2020/doc/notiucs7.pdf

3. García Herrera AL, Medina Tápanes E, Martínez Abreu J, Mestre Cárdenas VA, Moliner Cartaya M. Pesquisa activa de pacientes sintomáticos respiratorios, esencia de la prevención de la COVID 19. Rev Médica Electrónica [Internet]. 2020 [citado 21/10/2020];42(2). Disponible en: https://revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/3864/4796

4. Proenza Fernández L, Gallardo Sánchez Y, Figueredo Remón RJ. Caracterización del comportamiento académico en estudiantes de Medicina frente a la pesquisa de la COVID-19. Multimed [Internet]. 2020 [citado 21/10/2020];24(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1028-48182020000300599

5. Granados Roldán O. La educación del mañana: ¿inercia o transformación?. Madrid, España: Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura; 2020.

6. Reyna Figueroa J, Arce Salinas CA, Martínez Arredondo H, Lehmann Mendoza R. El papel de los estudiantes de Medicina en las pandemias. Rev. chil. infectol [Internet]. 2020 [citado 10/07/2020];37(4). Disponible en: https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-10182020000400456

7. Fariñas León G. Psicología, Educación y Sociedad. [Internet]. La Habana. Editorial Félix Varela; 2007. [citado 12/07/2020]. Disponible en: https://indigenasdelperu.files.wordpress.com/2015/09/psicologc3ada2ceducacic3b3nysociedad_gloriafaric3b1as.pdf

8. Alemán I, Vera E, Patiño Torres MJ. COVID 19 y la educación Médica: retos y oportunidades en Venezuela. Educación Médica [Internet]. 2020 [citado 10/07/2020];21(4). Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.edumed.2020.06.005

9. Frías U. Boletín Oficial. [Internet]. Caracas, República Bolivariana de Venezuela: Universidad de las Ciencias de la Salud Hugo Chávez Frías No 8; 2020 [citado 10/06/2020]. Disponible en: http://ucs.gob.ve/wp-content/uploads/2020/04/8.pdf

10. Delors J. Los cuatro pilares de la educación. En: La Educación encierra un tesoro. [Internet]. México: Correo de la UNESCO; 1994. [citado 10/06/2020]. Disponible en: https://www.uv.mx/dgdaie/files/2012/11/CPP-DC-Delors-Los-cuatro-pilares.pdf

11. Núñez Jover J. La ciencia y la tecnología como procesos sociales [Internet]. La Habana: Editorial Félix Varela; 2007 [citado 10/07/2020]. Disponible en: http://padron.entretemas.com.ve/cursos/Epistem/U2/LaCienciaYlaTecnologiaComoProcesosSociales/nunez07.htm

12. Bracho Yedra MA. Estrategia Pedagógica para la Formación del Egresado Universitario en Enfermería. KOINONIA [Internet]. 2018 [citado 10/07/2020];3(5). Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/5768/576867983006/html/

13. Bell-Castillo A, Moya-Bell Y, George-Carrión W, George-Bell M. Modelo de formación integradora en COVID 19 en la complejidad emergente del contexto Rev. Electrónica para Maestro y profesores. [Internet] 2020. [citado 12/12/2020];1. Disponible en: https://maestroysociedad.uo.edu.cu

14. Secretaria de Salud . Guía de manejo de influenza A (H1N1). Rev Fac Med UNAM. [Internet]. 2010. [citado 12/12/2020];53(2). Disponible en: http://www.ejournal.unam.mx

15. Vegas AG. ¿Cómo usar la tecnología para mejorar el aprendizaje? Madrid, España: Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI) [Internet]. 2020 [citado 12/12/2020].Disponible en: https://www.Libro%20Colectivo%20OEI_La%20Educación%20del%20Mañanapdf.pdf

16. Sánchez Barajas DA, Coromoto Maita Blanco E, Garrido Urdaneta F, García Rojas JM. Análisis Epidemiológico de COVID-19. República Bolivariana de Venezuela: Observatorio Nacional de Ciencia, Tecnología e Innovación [Internet] 2020. [citado 12/12/2020]; 5(2). Disponible en: https://docs.bvsalud.org/biblioref/2020/09/1118413/art2-daniel-sanchez-y-otros.pdf

17. Proenza Fernández LI, Gallardo Sánchez Y, Figueredo Remón RJ. Caracterización del comportamiento académico en estudiantes de medicina frente a la pesquisa de la COVID-19. Multimed [Internet]. 2020 [citado 12/12/2020]; 24(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1028-48182020000300599

18. Beltrán González BM, Báez Pérez L, Gener Arencibia NS. Desarrollo de habilidades investigativas durante el Servicio Comunitario Estudiantil. 2015-2016. Nueva Esparta. Venezuela. Rev. Ciencias Médicas [Internet]. 2018. [citado 12/12/2020]; 22(6). Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rpr/v22n6/1561-3194-rpr-22-06-150.pdf

19. Piloto Tomé KM, González Piloto S, Bárbara Piloto Gil A, González Corder F, Hernández Sanchidrian O. Pesquisa activa poblacional para la COVID-19 con estudiantes de las Ciencias Médicas en San Cristóbal. INFODIR [Internet]. 2021 [citado 12/12/2020];35. Disponible en: https://revinfodir.sld.cu/index.php/infodir/article/view/1018/1289

20. Shwetlena HR. COVID-19: Impacto en la educación y respuestas de política pública. [Internet]. Washington D. C., Estados Unidos: Bretton Woods; 2020 [citado 12/12/2020]. Disponible en: https://www.oissobservatoriovejez.com/publicacion/COVID-19-impacto-en-la-educacion-y-respuestas-de-politica-publica-2/

Published

2023-02-09

How to Cite

1.
Hernández Pérez A de J, Cabrera Cruz JL, Colina Marrufo YC, Pérez Hechavarría G de los Ángeles, Garcell Vega A. Community Integral Medicine Students’ Formation during the confronting the COVID-19. Humanid. méd. [Internet]. 2023 Feb. 9 [cited 2025 May 9];23(1):e2443. Available from: https://humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/2443

Issue

Section

Original articles