The place like space category for the social studies

Authors

Keywords:

place, culture, experience, identity.

Abstract

The article systematizes a theoretical and methodological conception that sustains the place as a spatial category, dimension of existence, from which the objects, phenomena and processes that are related to the way we live are materialized, in identity with the framework, social and territorial in which we develop. From the critique of the registered bibliographical sources, spatiality emerges as a process in which objects, processes of diverse character, society and its actions are inserted and intertwined in their arrangement, articulation and location. This article derives from a group of results from the research project Pedagogical projection of the Life Task at the different educational levels that is carried out at the University of Camagüey Ignacio Agramonte Loynaz in the period January 2020-December 2025 and aims to systematize a conception theoretical and methodological that supports the study of place as a spatial category for social studies. . Among the results, the characterization of the functions of the place stands out; as well as its understanding as a dialectical totality, in which two totalities are present, which, as dimensions, define the attributes and characteristics that transcend the system; as a complex set of relationships of a biophysical and cultural nature, theoretically sustained since its evolution, seen from a practical-attitudinal-spatial conception.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Joaquín Márquez Meriño, Universidad de Camagüey Ignacio Agramonte Loynaz. Camagüey.

Máster en Educación Ambiental. Licenciado en Educación. Especialidad Biología - Geografía. Profesor Asistente.

Enrique Loret de Mola, Universidad de Camagüey Ignacio Agramonte Loynaz. Camagüey.

Doctor en Ciencias Geográficas. Profesor Titular. Universidad de Ciencias Pedagógicas “José Martí”

Renier Mejias Salazar, Universidad de Camagüey Ignacio Agramonte Loynaz. Camagüey.

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Licenciado en Educación.Especialidad Geografía. Profesor Titular.

References

1. Loret de Mola López E, Mejías Salazar R, Cardona Fuentes J. Fundamentos epistémicos para la formación ambiental profesional desde un enfoque espacial. Camagüey, Cuba: Centro de Estudios de Gestión Ambiental; 2020.

2. Mateo Rodríguez JM. Teoría y metodología de la Geografía. La Habana: Félix Varela; 2015.

3. De la Torre Dávalos AA. Modelo de la relación entre sentido de lugar y patrimonio urbano: propuesta teórico-conceptual. Yeiyá [Internet]. 2022 [citado 09/07/2023];3(3):243-259. Disponible en: https://doi.org/10.33182/y.v3i2.2908.

4. Casanova Berna N. Lugar y espacio en la ciudad. Una distinción conceptual necesaria en la teoría urbana. PENSUM [internet]. 2021 [citado 09/07/2023];7:1-12. Disponible en: https://revistas.unc.edu.ar/index.php/pensu/issue.

5. Hart Dávalos A. Hacia una dimensión cultural del desarrollo. La Habana: CREART; 1996.

6. Álvarez Álvarez FL. La dimensión cultural del desarrollo local. Una experiencia en el Oriente cubano. [Tesis]. Santiago de Cuba: Universidad de Oriente; 2008.

7. Tuan Y. Space and Place: the perspective of experience. United States of America: University of Minnesota Press; 1977.

8. Ramírez Velázquez BR, López Levi L. Espacio, paisaje, región, territorio y lugar: la diversidad en el pensamiento contemporáneo. México D.F: UNAM; 2015.

9. Sgubin NG, Fritzsche F. Región y lugar: El potencial de estos conceptos para investigación y enseñanza de la Geografía. [Internet]. Ensenada, Argentina: Memoria Académica; 2019 [citado 09/07/2023]. Disponible en: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.13649/ev.13649.pdf

10. Riesco Chueca P. De la teoría del lugar a la teoría del paisaje: no-lugar, distalidad y carácter. BAGE [Internet]. 2020 [citado 09/07/2023];85(2858):1–36. Disponible en: https://doi.org/10.21138/bage.2858.

11. Berroeta H, Rodríguez Mancilla HM, Zumárraga-Espinosa M. Apego al lugar e identidad de lugar en barrios patrimoniales. CES Psico [Internet]. 2021 [citado 09/07/2023];14(1):85-99. Disponible en: http://dx.doi.org/10.21615/cesp.14.1.7

12. Ayala Méndez A, Latorre Tomas S. Acercamiento al sentido de lugar en América latina. Vía Iuris [Internet]. 2022 [citado 09/07/2023];(32):1-37. Disponible en: https://doi.org/10.37511/viaiuris.n33a8

13. Arroyo López-Manzanares AF. Conceptualización geográfico-social de la dualidad lugar-sitio: definiendo el objeto de la Geografía contemporánea. Cuadernos Geográficos [Internet]. 2023 [citado 09/07/2023];62(1):255-272. Disponible en: https://doi.org/10.30827/cuadgeo.v62i1.26717

14. Jara Espinoza P. La influencia del lugar. Una mirada moderna a la arquitectura vernácula Andina. DAYA [Internet]. 2020 [citado 11/8/2023];(9):279-287. Disponible en: hppts://revistas.uazuay.edu.ec/index.php/daya/issue/view

15. Alencar Viana MG, Sá Barreto LM, Carvalho Corrêa D. Espaço, lugar e territorialidade: análises sobre apego emocional ao lugar com o filme Aquarius (2016). Espacialidades [Internet]. 2020 [citado 11/8/2023];6(2):271-288. Disponible en https://periodicos.ufrn.br/espacialidades/article/dowload/20282/13001/70284

16. Rodríguez Sánchez LC. Repensar la relación entre el lugar y la memoria. Reflexión respecto a la memoria urbana. Tiempo y Espacio [Internet]. 2021 [citado 09/07/2023];(46):4-17. Disponible en: http://revistas.ubiobio.cl/index.php/TYE&ved=2ahUKEwihi9

17. Castrogiovanni CA. Lugar, no lugar y entre lugar: los ángulos del espacio turístico. Estud. perspect. tur. [Internet]. 2007 [citado 09/07/2023];16(19):5-23. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=180713890001

18. Molina Jaramillo AA. Territorio, lugares y salud: redimensionar lo espacial en salud pública. CSP Cad. Saúde Pública [Internet]. 2018. [citado 18/8/23];34(1):1-12. Disponible en: hppt://dx.doi.org/10.1590/0102-311X00075117

19. Vigotsky LS. Vías de desarrollo del conocimiento psicológico. En: Obras Escogidas. Tomo I. Madrid: Visor, 1995.

20. Flebes Elejalde MM. Acerca del valor teórico y metodológico de la categoría vygotskiana Vivencia para la Enseñanza. Obutchénie [Internet]. 2021[citado 09/07/2023];5(3):770-786. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/353852998_Acerca_del_valor_teorico_y_metodologico_de_la_categoria_vygotskiana_Vivencia_para_la_Ensenanza

21. Mazurek H. Espacio y territorio. Instrumentos metodológicos de investigación social. Ecuador, La Paz: U-PIEB; 2006.

22. Cresswell T. Place, a short introduction. Oxford: Blackwell; 2004.

23. Loret de Mola López E, Gamboa Costa A. Aproximación epistemológica necesaria para los estudios regionales. Principios para su abordaje. Monteverdia [Internet]. 2015 [citado 09/07/2023];8(2):23-33. Disponible en: http://www.reduc.edu.cu/monteverdia.ojs.

24. Morel H. Milongas barriales en la ciudad de Buenos Aires: sentidos de lugar, sociabilidad y tradiciones. Etnográfica [Internet]. 2016 [citado 09/07/2023];20(3):516-538. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=372348519004

25. Salazar G, Martin F, Irarrázaval F. Paisajes en movimiento: sentidos de lugar y prácticas interculturales en ciudades de la región de la Araucanía [Internet]. Chile. Chungará; 2017 [citado 09/07/2023];49(4):251-264. Disponible en: http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-73562017000200007&lng=es&nrm=iso

Published

2024-02-13

How to Cite

1.
Márquez Meriño J, Loret de Mola E, Mejias Salazar R. The place like space category for the social studies. Humanid. méd. [Internet]. 2024 Feb. 13 [cited 2025 May 9];24(1):e2587. Available from: https://humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/2587

Issue

Section

Original articles